Radioactief transport gaat door via Roosendaal en Bergen

31 mei 2011

Radioactief transport gaat door via Roosendaal en Bergen

ROOSENDAAL - Vanaf begin juni rijden treinen met hoogradioactief afval van kerncentrale Borssele naar Frankrijk door Roosendaal. Deze transporten zullen ook andere steden, waaronder Bergen op Zoom, passeren. De fractie van GroenLinks in de Roosendaalse raad stelde hier eerder al schriftelijke vragen over aan het college.

Het eerste transport zou oorspronkelijk in maart hebben moeten plaatsvinden, maar is enkele maanden uitgesteld omdat verschillende milieuorganisaties een juridische procedure zijn begonnen tegen deze risicovolle transporten.

Ondertussen is een kort geding van Greenpeace om de vergunning in te trekken afgewezen, waardoor het transport nu doorgang kan vinden.

Martin van Osch, fractievoorzitter van GroenLinks in de Roosendaalse gemeenteraad, vindt dit een kwalijke zaak. "Het stoort mij ten zeerste. Het transport betreft hoogradioactieve gebruikte splijtstof. Als er iets mis gaat tijdens het vervoer kan dit grote gevolgen hebben voor de regio."

GroenLinks heeft nog geen concrete plannen om het transport tegen te houden.

"De tijd van op de rails liggen is voorbij. Ik moet hier eerst met mijn achterban over praten." Het transport zal vanaf het industrieterrein in Vlissingen via Goes en Bergen op Zoom naar de grensovergang bij Roosendaal trekken. Hier zal het transport stilstaan om van locomotief te wisselen. Daarna gaat de trein richting Frankrijk.

(uit: BNdeStem 31-05-2011)

Borssele2Nee