Column: door Esmee de Koning

Esmee de Koning is sinds mei 2023 de voorzitter van SP Bergen op Zoom / Brabantse Wal. Deze jonge dame zit vol ambitie en is hard bezig om voor de SP in de politiek voet aan de grond te krijgen. Haar gedachten hierover probeert ze regelmatig in deze column te beschrijven.

Februari 2024

Zorg verdwijnt, waar Co-Med verschijnt

Foto: Kik
Wie dagelijks een praatje maakt zal de zin ‘Alles is slechter geworden’ vaak horen. Iedereen merkt het. Jong, oud, student of praktisch geschoold. We merken het overal, waaronder de zorg. Door partijen als de PVV krijgen migranten de schuld terwijl de regering de zorg al jaren geleden heeft verkocht. Hierbij denken de meeste mensen vooral aan de zorgverzekeringen die met elkaar concurreren of ziekenhuizen die gesloten worden. Maar deze ontwikkeling begint zich ook te verplaatsen naar de huisartsenpraktijken.

<lees hier verder>

Januari 2024

HET KAPITAAL

Waar weinig veranderd, wordt veel herhaald. Als SP’er krijg ik vaak het verwijt dat we alleen boos zijn op de rijke mannen en alleen dezelfde dingen vertellen als een vastgelopen plaat .

<lees hier verder>

Oktober 2023

De tikkende tijdbom in Gaza

Als internationaal rechtenstudent heb ik deze weken mijn vakgebied voor mijn ogen zien falen. Alle vooroordelen in nog geen maand tijd bevestigd door de stapels lijken en de kapot geschoten gebouwen in Gaza. De internationale gemeenschap grijpt niet in, laat zich leiden door politieke keuzes gebaseerd op eigenbelang en heeft de dood van 8.306 Palestijnen niet kunnen voorkomen in dit conflict. Een slachtoffer aantal drie keer zo hoog als de aanslagen op de Twin Towers op 11 september 2001. De escalatie in Israël en Gaza is het product van de internationale gemeenschap die decennialang tekort is geschoten en niet heeft ingegrepen.

Augustus 2023

GELD OF JE LEVEN? WAT BEN JIJ WAARD VOOR DE NEDERLANDSE GEZONDHEIDSZORG?

5 uur 1 oktober 2020, het loskoppelen van slangen maakt een einde aan een drie dagen durende lijdensweg. Mijn moeder komt op 55 jarige leeftijd te overlijden aan de gevolgen van haar chemokuur. Gestorven aan het medicijn. Ironisch en wrang.

Juli 2023

SP-CLICHÉS: DE OPPOSITIEPARTIJ

Elke verkiezingen zie ik ze weer, de SP-clichés. Vooroordelen en aannames die bestaan over de partij. Het is meestal een uitvergroot element waar verkeerde conclusies aan verbonden worden.