SP-clichés: De oppositiepartij

Elke verkiezingen zie ik ze weer, de SP-clichés. Vooroordelen en aannames die bestaan over de partij. Het is meestal een uitvergroot element waar verkeerde conclusies aan verbonden worden.

Door: Esmee de Koning

De SP zou een eeuwige protestpartij zijn, die vastgeroest zit in haar oppositie plek.

Een hardnekkige aanname die is ontstaan, omdat de SP nog nooit heeft deelgenomen aan een regering. Dát klopt, maar het cliché niet.

Een coalitiepartij zijn gaat, verder dan vooraan staan te roepen dat je mee wil regeren. Het gaat om een visie en een beleid klaar hebben. Dat je de burgers haalbare beloftes doet en vooruitzichten geeft op een sterke en rechtvaardige regering.

Als er wel één ding is wat de SP niet ontbreekt is het een visie. De SP weet exact wat ze wil en de volksvertegenwoordigers dragen dit 4 jaar lang iedere dag uit in de kamer, waar onafhankelijk van het aantal zetels of de positie tot de regering keihard gewerkt wordt om dingen als het nationaal zorgfonds of een eerlijke pensioenregeling een feit te maken.

Ik vraag mij ook oprecht af of iemand zich de afgelopen jaren realistisch gezien een kabinet met de SP heeft kunnen voorstellen. Een VVD - SP kabinet, hoe moeten we dat voor ons zien? Een SP die de dividendbelasting afschaft? Of de VVD die de bedrijven buiten de gezondheidszorg moet houden? Of deze partijen het zouden willen is niet eens de vraag, het zou niet kunnen. Er zou nooit een gezond akkoord of coalitie uit zo’n constructie kunnen ontstaan.

Als partij maak je voor Nederland een veel verstandigere keuze om dit niet te doen. Je zadelt op deze manier het land niet op met eeuwige coalitieonderhandelingen, een zwakke coalitie of gooit alle plannen die Nederland daadwerkelijk beter maken de allesbrander in, om maar een minister te kunnen leveren.

Dit maakt naar mijn mening de SP juist tot een sterke coalitiepartij. Een partij waar de belangen van de burgers nog altijd boven het eigenbelang staat. Daarom vertrouw ik erop dat de SP volksvertegenwoordigers, na de verkiezingen, de juiste keuze zullen maken als de situatie voor een coalitie zich voordoet.

Doe je mee? Wordt lid: