3 - Volkshuisvesting

Goed en betaalbaar wonen, een dak boven je hoofd. Het is een van onze belangrijkste basisbehoeften. Ook in de gemeente Bergen op Zoom staat deze manier van wonen onder druk.

De sociale huurwoningen hebben regelmatig te kampen met achterstallig onderhoud, schimmel, tocht en vocht. Jongeren komen moeilijk aan een betaalbare woning en er is onvoldoende aanbod voor starters. Buiten al deze problemen hebben huurders steeds minder te zeggen gekregen over hun woningen. De nieuwbouwwoning zijn maar voor een zeer beperkte groep bereikbaar. De huren in de vrije sector zijn in veel gevallen achterlijk hoog en beleggers en huisjesmelkers maken gretig gebruik van de krapte op de woningmarkt.

Uiteraard zijn veel van deze problemen toe te schrijven aan landelijk beleid. Het bezuinigen op corporaties zorgde ervoor dat de productie van nieuwe, betaalbare woningen ver achterbleef, terwijl op onderhoud en renovatie moet worden bezuinigd. Ook werden er meer sociale huurwoningen verkocht.

Toch had de gemeente meer moeten doen. Zij kunnen een belangrijke rol spelen in het versterken van de zeggenschap voor huurders én door geld beschikbaar te stellen voor grote vernieuwingen, slimmere grondpolitiek en een actief leegstandregister bijhouden. Een strengere aanpak voor huisjesmelkers en speculanten en samen met verhuurders zorgen voor voldoende aanbod in onze gemeente is van wezenlijk belang. Kan het niet met de huidige verhuurders? Dan richt de gemeente zelf een woningbouwvereniging op.

Concreet willen wij:

1. Bergen op Zoom gaat weer zelf sociale huurwoningen bouwen. Er komt een gemeentelijke woningbouwvereniging die actief grond vrijmaakt om sociale huurwoningen op te bouwen en om bestaande gebouwen in eigendom van de gemeente ombouwen tot woningen, zoals het oude politiebureau, kantoorpanden op Plein XIII.
  2. We zijn voorstander van de plannen van Tante Louise voor het Katrientje. De bezwaren die deze ontwikkeling vertragen zo snel mogelijk afronden om de plannen snel in gang te zetten.
  3. Gemeentelijke grond die bestemd is voor betaalbare woningbouw zal ook worden gebruikt door de gemeente voor deze doelen. Speculanten en grote projectontwikkelaars sluiten we uit.
  4. Voor alle nieuwe koopwoningen gaat een zelfbewoningsplicht gelden en een antispeculatiebeding, zodat betaalbare koopwoningen ook in de toekomst betaalbaar blijven.
  5. Er komt een kant en klaar plan van de gemeente, Stadlander en andere verhuurders om alle achterstallig onderhoud, onveilige balkons, vocht, tocht en schimmel aan sociale huurwoningen aan te pakken. De gemeente maakt gebruik van haar recht om woningen onbewoonbaar te verklaren als extra stok achter de deur.
  6. De gemeente maakt samen met Stadlander en ander verhuurders een plan om huurwoningen versneld energiezuinig te maken.
  7. Stop de verkoop en sloop van sociale huurwoningen. Vervang de sloop van sociale huurwoningen 1 op 1 met energiezuinige sociale huurwoningen.
  8. Bergen op Zoom stelt een leegstandsverordening in en gaat hier actief op handhaven.
  9. Verbod op opkopen van huizen door speculanten en beleggers door invoering van zelfbewoningsplicht op zowel nieuwbouw als bestaande bouw.
  10. Huurders krijgen meer zeggenschap over huurprijsbeleid en investeringen. Dit kan geregeld worden via huurdersverenigingen.
  11. We zetten sterker in op snellere transformatie van leegstaande winkel- en kantoorpanden.

TERUG NAAR INHOUD VERKIEZINGSPROGRAMMA 2022