4 - Zorg en welzijn

De coronacrisis heeft de grote problemen in de zorg extra blootgelegd. Medewerkers moeten steeds meer in steeds minder tijd. Lang niet iedereen kan voldoende en betaalbare zorg krijgen, waar hij recht op heeft. De concurrentie tussen zorgaanbieders stopt wat ons betreft direct.

De gemeente moet zorgen dat iedereen de zorg kan krijgen waar hij recht op heeft. De afgelopen bestuursperiode is hier te slap mee om gegaan. Bekend is geworden dat het Bravis ziekenhuis en de HAP haar deuren sluiten. Wij streven naar een volwaardig ziekenhuis in Bergen op Zoom en een Huisartsenpost. Wij tolereren geen afname van onze zorg.

Extra geld vanuit het rijk moet geoormerkt worden binnen het Sociaal Domein. Het budget voor jeugdzorg moet geheel beschikbaar blijven om de achterstanden in te lopen. Geen enkel kind en gezin mag tekortgedaan worden.

Concreet willen wij:

1. Het Bravis ziekenhuis en de HAP blijven open.
  2. Cliënten die huishoudelijke ondersteuning aanvragen, behandelen we op hun zorgvraag. De indicatie moet plaatsvinden in uren door de gemeente. De eigen bijdrage op hulpmiddelen moet worden afgeschaft. De professionele thuiszorg moet voor iedereen beschikbaar, bereikbaar en betaalbaar zijn. Wij vinden dat in elke wijk een zorgpunt moet zijn.
  3. Wij willen meer personeel voor de zorg in het algemeen. Er moet een uitbreiding van het aantal plaatsen in de noodopvang en de ambulante zorg in jeugd- en psychiatrische zorg komen. Hierdoor moeten wachtlijsten verdwijnen en banen gecreëerd worden.
  4. Daklozen moeten beter en meer opvang en begeleiding krijgen. Er moet intensiever samen worden gewerkt met politie en hulpverleners met name de GGZWNB.
  5. Op het gebied van jeugdzorg willen wij dat de preventieve aanpak voorop komt te staan. Hoe eerder een kind en het gezin geholpen worden, hoe beter.
  6. Wij voeren geen bezuinigingen door op onze jongeren en onze ouderen.
  7. Bergen op zoom is een LHBTIQ+ vriendelijke stad daarom voeren we als gemeente een inclusief beleid. We blijven dit aspect versterken.
  8. De gemeente waakt ervoor dat diversiteit en gelijkwaardigheid voldoende aanbod komen op onze scholen. De juiste basis begint op school.
  9. We treden streng op tegen discriminatie in het onderwijs en bij stages.
  10. De gemeente gaat samen met Vluchtelingenwerk de inburgering van nieuwe Bergenaren beter organiseren. We zorgen dat mensen sneller de taal leren waardoor ze eerder mee kunnen draaien in de maatschappij.
  11. Bergen op Zoom wordt een gastvrije gemeente voor vluchtelingen. Wij zijn voor kleinschalige en passende opvang.
  12. De schooltandarts moet terugkomen.

TERUG NAAR INHOUD VERKIEZINGSPROGRAMMA 2022