5 - Werk en economie

Veel bedrijven hebben het door de strenge coronamaatregelen extra moeilijk. De horeca- en cultuursector in het bijzonder. Voor de corona crises was er al sprake van een grote leegstand. Door de corona crises dreigt er nog een grotere leegstand te ontstaan door de sombere vooruitzichten voor ondernemers.

Hoewel de werkloosheid historisch laag is, dreigen er veel mensen buiten de boot te vallen. Onzekere contracten en onvoldoende loon spelen daar een grote rol bij.

In onze gemeente moet voor iedereen voldoende werk zijn. Werk waarmee mensen een fatsoenlijk loon verdienen en waarmee zij echt in hun levensonderhoud kunnen voorzien.

Concreet willen wij:

1. 1De gemeente geeft het goede voorbeeld en geeft vaste contracten uit voor hun medewerkers.
  2. Personeelsvermindering dient via natuurlijk verloop plaats te vinden. Als dit niet mogelijk blijkt dan wordt er in samenspraak met de ondernemingsraad en vakbonden een sociaal plan geschreven. Rechten van werknemers moeten worden gerespecteerd.
  3. Bij alle projecten waar de gemeente in investeert maken we met aannemers harde afspraken over goede arbeidsvoorwaarden.
  4. Niet langer wordt ruimte gegeven aan oneerlijke concurrentie en uitbuiting van onderbetaalde werkkrachten. Voor misbruik wordt een meldpunt ingesteld.
  5. We stimuleren vrijwilligerswerk waar mogelijk, maar het mag nooit betaald werk verdringen.
  6. Stop de inzet via Payroll basis, personeel komt zoveel mogelijk in vaste dienst.
  7. Werk moet lonen daarom moeten bijstandsgerechtigde minimaal het minimumloon of conform de CAO norm verdienen. Hierdoor zal arbeidsverdringing tegen worden gegaan.
  8. Afspraken met ondernemersverenigingen vinden we vanzelfsprekend.
  9. We behouden de sociale werkvoorzieningen via de sociale werkplaatsen en geven garanties bij detachering.
  10. We verduurzamen onze economie. De zogeheten Bio Based Economie, waarvan onder andere de Brabantse Wal een hot spot moet worden, biedt extra kansen op diverse werkgelegenheid.
  11. We investering in goede loopbaanbegeleiding en helpen mensen sneller een passende baan te vinden.
  12. ZZP’ers en werknemers met een flexcontract kunnen bij de gemeente terecht voor advies bij bedrijfsvoering of hulp bij schulden
  13. We maken duidelijke afspraken over de komst van arbeidsmigranten in bepaalde wijken.
  14. De gemeente controleert streng op woon- en werkomstandigheden van arbeidsmigranten. We volgen de aanbevelingen van het Aanjaagteam Roemer voor fatsoenlijke en woon- en werkomstandigheden van arbeidsmigranten.
  15. We onderzoeken of het buitengebied geschikt gemaakt kan worden voor voedselbossen, natuureducatie of andere vormen van duurzame bedrijvigheid.
  16. Er moet een open discussie plaatsvinden over ontwikkelingen in de Auvergnepolder zonder een politieke blokkade.

TERUG NAAR INHOUD VERKIEZINGSPROGRAMMA 2022