6 - Cultuur, onderwijs en sport

Gelukkig is er meer naast werk. Zeker in Bergen op Zoom is cultuur, maar ook sport is een zeer belangrijke uitlaatklep voor veel inwoners van onze gemeente. Tijdens de coronacrisis is duidelijk geworden welke impact het wegvallen van deze activiteiten heeft gehad op ons. Ook buiten de coronacrises is meedoen met de vele sport en cultuuractiviteiten niet voor iedereen van zelfsprekend. Dit vinden wij jammer omdat sport en cultuur verbindend werkt. Iedereen moet de kans krijgen hieraan mee te doen.

We zorgen ervoor dat ieder kind de bassischool verlaat met een zwemdiploma en mensen die niet over voldoende financiële middelen beschikken, ook kunnen deelnemen aan sport en muzieklessen.

Concreet willen wij:

1. We gaan direct aan tafel met de bouwclubs uit onze gemeente. We stellen gezamenlijk en haalbaar plan op en voeren dit uit. Er komt een einde aan onzekerheid voor bouwers.
  2. Wijk- en buurtgebouwen komen niet in particuliere handen.
  3. We behouden bibliotheken. We streven naar extra bibliotheekfuncties in wijkgebouwen.
  4. We stimuleren initiatieven zoals ‘de Keet’. De gemeente voert gesprekken met vrijwilligers en kijkt hoe ze kunnen ondersteunen.
  5. Sportclubs die (door de coronacrisis) in financieel zwaar weer verkeren, krijgen gemeentelijke steun.
  6. In alle wijken komen er voldoende speeltuinen, fitnesstoestellen en voetbal- en basketbalvelden.
  7. Alle jongeren krijgen een sportstrippenkaart. Hiermee kunnen ze op een laagdrempelige manier kennis maken met verschillende sporten.
  8. De accommodatie van sportverenigingen worden goed onderhouden. De gemeente helpt financieel wanneer nodig. We doen mede een beroep doen op inzet vrijwilligers binnen de verenigingen.
  9. Alle overheidsgelden die voor cultuur beschikbaar komen, worden hier ook daadwerkelijk aan besteed.
  10. We maken erfgoed beter zichtbaar en toegankelijk voor iedereen.Er komt een plan voor meer kunst in de wijken. We moedigen bewoners aan hun eigen leefomgeving mooier te maken door kunst.
  11. Er komen meer legale graffitiplaatsen.
  12. We maken een plan voor een Bergse straatkunst route.
  13. We stellen een zwemfonds in, zodat ieder basisschoolkind ten minste één zwemdiploma heeft voordat het naar de middelbare school gaat.
  14. De gemeente ondersteunt scholen bij het aanbieden van gratis bijles.
  15. We ondersteunen scholen bij het aanbieden van muziekles
  16. We blijven laaggeletterdheid bestrijden en komen daarvoor met een actieplan.
  17. De gemeente zorgt samen met de scholen voor goede ventilatie in ieder klaslokaal.
  18. De gemeente ondersteunt scholen bij het verduurzamen van de schoolgebouwen.
  19. We stimuleren bedrijven en scholen voor voldoende stagemogelijkheden in onze gemeente. De gemeente gaat zelf het goede voorbeeld geven.

TERUG NAAR INHOUD VERKIEZINGSPROGRAMMA 2022