2 - Financiën en bestuur

Bergen op Zoom heeft een ongekend hoge schuld. Onze gemeente staat voor ruim een kwart miljard in het rood. De laatste jaren proberen de bestuurders deze schuld stelselmatig af te wentelen op de inwoners van onze gemeente. Dit terwijl zij niets hebben bijgedragen aan het ontstaan van deze schuld. Wie moet de crisis betalen? Zijn dat de inwoners van onze gemeente? De sportverenigingen, wijkcentra, kunst en cultuurverenigingen, de zwembaden en de zorginstellingen? Wat ons betreft niet. Het bezuinigingsbeleid is een politieke keuze. Natuurlijk moet er meer geld vanuit het Rijk bij, en moeten we kritisch kijken naar de inkomsten en uitgaven maar er is ons jarenlang wijsgemaakt dat zwaar bezuinigen, de enige weg is. Wij gaan hier niet langer mee akkoord. Onze gemeente wordt op deze manier kapot bezuinigd.

Concreet willen wij:

1. Beperk de inhuur van buitenaf. Externe bureaus zijn vaak onnodig duur en leveren niet genoeg op.
  2. Bij grote ingrepen in de wijken worden inwoners meer betrokken en krijgen inspraak.
  3. Sterkere lobby om meer geld uit Den Haag te krijgen. Bergen op Zoom moet vooroplopen in het verzet tegen het tekort aan Rijksgeld.
  4. We stoppen met de uitverkoop van ons gemeentelijke erfgoed. Geen verkoop van monumenten of natuurgebieden. We vinden het een goed idee deze onder te brengen in een stichting.
  5. Bergen op Zoom moet een MKB-vriendelijke gemeente worden. Startende ondernemers kunnen we maatwerk leveren en helpen met lagere kosten in het eerste jaar.
  6. We verlagen OZB op woningen. Woningcorporaties gebruiken dit om de huren voor huurders te verlagen, mede omdat de verhuurdersheffing dit jaar wordt afgeschaft.
  7. We gaan beter regionaal samenwerken. Dit moet echt leiden tot een kosteneffectief beleid.
  8. Bij regionale samenwerking zorgen we ten alle tijden dat de gemeenteraad op tijd en volledig geïnformeerd wordt zodat zij haar democratische controle kan uitoefenen.
  9. De gemeente gaat lokale ondernemers meer kansen bieden. We benaderen deze bedrijven ook actief voor stageplekken, opleidingsbanen, eventueel voor langdurige werkzoekenden.
  10. De gemeente moet meer investeren in eigen kennis en kunde en minder afhankelijk worden van dure consultants en adviseurs.

TERUG NAAR INHOUD VERKIEZINGSPROGRAMMA 2022