1 - Inkomen en armoedebestrijding

Armoede is helaas nog steeds een groot probleem. Niet alleen in de grote steden, maar ook in onze gemeente. Ruim 3300 huishoudens leven in Bergen op Zoom in armoede. In totaal gaat het om 6,1% van de inwoners, waaronder 1234 kinderen. Dat moet echt anders in een rijk land als Nederland. Hier moet iedereen een fatsoenlijk inkomen kunnen krijgen. De coronacrisis heeft de tegenstellingen in ons land en ook onze gemeente alleen maar verder vergroot. De rijken worden rijker en mensen die het al niet zo breed hebben komen vaak nog verder in de problemen. In Bergen op Zoom gaan we het anders aanpakken. We helpen mensen die het lastig hebben door de regels eenvoudiger te maken en uit te gaan van vertrouwen. Fouten lossen we op in plaats van boetes uit te delen.

Concreet willen wij:

1. De Regels passen we minder strikt toe. We geven uitvoerders meer ruimte om maatwerk te leveren.
  2. We houden bij schulden niet zomaar in op de uitkering of het salaris. Mensen die in de schulden zitten bieden we in een vroeg stadium schuldhulpverlening en budget coaching aan.
  3. Woninguitzettingen voorkomen we door vroegtijdige hulpverlening. We sluiten de eerste levensbehoeften niet af en gezinnen met kinderen zetten we nooit het huis uit.
  4. Kinderarmoede accepteren we niet. We moeten gebruikmaken van vroege signalering via scholen, huisartsen en andere sociale instellingen. Juist door het hele gezin te helpen geven we kinderen een goede basis voor hun ontwikkeling. Op de lange termijn is vroeg ingrijpen en hulp bieden veel beter voor kinderen en het gezin. Bovendien is het kostenefficiënter.
  5. Energie en water worden niet afgesloten. Mensen behouden ten alle tijden een internetvoorziening. Mensen die onder de minimaregeling vallen kunnen een IPad in bruikleen krijgen als men die zelf niet kan betalen.
  6. We willen verlaging van bureaucratische kosten in de bijstand. Hierdoor houden we meer budget over naast de wettelijke taken om voorzieningen te treffen voor het minimabeleid.
  7. We houden de wethouder aan onze motie die het mogelijk maakt, om mensen met een sociale uitkering, een vrijstellingsbedrag toe te kennen zonder gekort te worden op hun uitkering. We delen geen boodschappenboetes uit in onze gemeente.
  8. We behandelen uitkeringsgerechtigde niet als criminelen. Door de huidige Participatiewet hebben uitkeringsgerechtigden met veel meer en strengere regels te maken gekregen. Deze kunnen al snel leiden tot het stopzetten van de uitkering. Behandel deze mensen met respect. Maak ze juist weerbaarder en wijs ze niet alleen op de vele plichten, maar vooral ook op hun rechten.
  9. De kostendelersnorm wordt niet meer toegepast.
  10. De gemeente wijst mensen actief op de toeslagen die ze kunnen aanvragen.
  11. We behouden de coördinator die de slachtoffers van de kinderopvangtoeslagenaffaire helpt om uit de problemen te komen.
  12. We voeren een Stadspas in. De stadspas kun je aanvragen als je een laag inkomen hebt. Met de Stadspas kun je korting krijgen op aanbiedingen zoals musea, zwemmen en theater. Ook kun je bijvoorbeeld een gratis identiteitskaart aanvragen of met korting naar de dierenarts voor je huisdier. Er zijn twee verschillende passen: De Stadspas met groene stip en de Stadspas met blauwe ruit. De Stadspas met groene stip is een minimapas deze is voor het hele gezin. De Stadspas met blauwe ruit is een pas die je automatisch van de gemeente ontvangt, als je recht hebt op een AOW-uitkering. Met deze pas kun je gratis naar onze gemeentelijke musea en je krijgt ook korting bij andere activiteiten. Met beide passen kunnen mensen ook, met korting, gebruik maken van het openbaar gemeentevervoer. Door de invoer van deze passen dringen we onnodige bureaucratie terug en geven we mensen zelf de regie over activiteiten.
  13. We kijken kritisch naar schuldhulpverleners. Mensen die rijk proberen te worden van de schulden van anderen weren we uit onze gemeente.
  14. We creëren extra beschutte werkplekken via de WVS. Ook mensen met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt verdienen passend werk.
  15. Het minimumloon moet verhoogd worden naar 14 euro per uur. De Gemeente geeft zelf het goede voorbeeld.

TERUG NAAR INHOUD VERKIEZINGSPROGRAMMA 2022