‘Zalmsnip mag niet gehalveerd’

8 november 2003

‘Zalmsnip mag niet gehalveerd’

De gemeente mag de Zalmsnip volgend jaar niet halveren. Dat beweert de plaatselijke afdeling van de SP in een brief aan de gemeente.

Wethouder C. van der Weegen maakte vorige week bekend volgend jaar elk huishouden in de gemeente nog maar 22,69 euro te willen geven. Dat is nodig omdat de gemeente fors minder geld krijgt van het Rijk.

De halvering van de Zalmsnip is een van de maatregelen die Van der Weegen wil treffen om de tekorten weg te werken.

Hij vindt halvering in 2004 te verdedigen omdat de Zalmsnip in 2005 toch verdwijnt. Halvering van de Zalmsnip treft iedereen.

Een bewuste keuze van Van der Weegen.

Want anders had hij vooral de mensen met een minimuminkomen moeten laten bloeden. Want juist voor hen krijgt de gemeente minder geld van het Rijk.

Beslissing

De gemeenteraad moet donderdag 13 november een beslissing hierover nemen.

De SP die niet in de raad zit, maar hier wel actief is, geeft alvast via het schrijven een voorzet: volgens de partij is nog helemaal niet zeker dat de Zalmsnip verdwijnt. Het argument dat mensen er vast aan kunnen wennen dat ie verdwijnt door in 2004 het bedrag te halveren gaat dan ook niet op, aldus de SP.

De partij roept college en gemeenteraad van Bergen op Zoom dan ook op om af te zien van halvering van de Zalmsnip en volgend jaar ieder huishouden gewoon 45,38 euro uit te keren.