Mark Rutte in Steenbergen in debat met Ewout Irrgang

14 april 2004

Mark Rutte in Steenbergen in debat met Ewout Irrgang

Woensdag 14 april was staatssecretaris Mark Rutte in Steenbergen in debat met Ewout Irrgang, fractiemedewerker van de SP in de Tweede Kamer.

Tijdens dit debat hebben wij de staatssecretaris geconfronteerd met de gevolgen van de invoering van de Wet werk en bijstand in de gemeentelijke praktijk. Dit beviel de heer Rutte blijkbaar niet zo, want hij eindigde de discussie met de woorden: “Stuur maar een mail, dan kijk ik er wel eens naar...” We hebben deze "uitnodiging" natuurlijk aanvaard, en een e-mail gestuurd aan de staatssecretaris. In die e-mail hebben we geschetst wat nu al de gevolgen zijn van het korten op het bijstandsgeld dat de gemeente van het Rijk ontvangt. Maar ondanks dat in heel het land de minimaregelingen al zijn afgebroken, kondigde het Ministerie van Sociale Zaken recent aan nog een nieuwe korting van 8% te willen doorvoeren. Dit zal de financiële positie van de gemeente nog verder verslechteren. En dat zal ongetwijfeld weer leiden tot nog verdere gemeentelijke bezuinigingen, zeer waarschijnlijk wéér op het minimabeleid. Het gevolg daarvan zal een verdere tweedeling tussen werkenden en werkelozen zijn. Maar ook leidt het tot een afkeer van de overheid, die maar weinig respect toont voor mensen zonder werk. In plaats van zo hard te bezuinigen op zwakke groepen, die al weinig te besteden hebben, zou Rutte werk moeten maken van werk. Het creëren van nieuwe werkgelegenheid moet voorop staan, niet het verslechteren van de minimaregelingen! In de e-mail hebben we daarom een dringende oproep gedaan aan VVD Staatssecretaris Mark Rutte om te stoppen met bezuinigen op de bijstandsgelden die de gemeenten van het rijk ontvangen. Verleden jaar oktober hebben we het college van B&W van Bergen op Zoom ook al gevraagd te protesteren tegen dit rijksbeleid. Dat college heeft toen niet aangetoond dit te willen doen. Gelet op de aangekondigde nieuwe rijkskortingen hebben we daarom besloten om zelf te protesteren, in het belang van de gemeente en alle inwoners. Maar de oproep aan het college om ook te protesteren blijft natuurlijk overeind.