Coalitie kort op minima: cliëntenraad schort werk op

30 september 2004

Coalitie kort op minima: cliëntenraad schort werk op

De coalitiepartijen GBWP, VVD, CDA, PvdA en GroenLinks zien geen alternatief: de minima raken de helft van hun kwijtschelding van gemeentelijke belastingen en heffingen kwijt.

Heviger dan ooit botste de oppositie met de coalitie. Want de coalitie wilde wel geld vrij maken voor de minima. Uit protest tegen de bezuinigingen heeft de Cliëntenraad het werk neergelegd.

„Er waait inderdaad een ijskoude wind“, zei Margreet van Kemenade (VVD), de woorden van GroenLinkser Andrew Harijgens onderstrepend. Die ijskoude wind, die pal in het gezicht van het armoedebeleid waait, is aangewakkerd door ‘Den Haag’. „Het is nu winter, maar het wordt weer lente en daarna zomer“, voegde ze eraan toe.

GroenLinkser Harijgens legde omstandig uit dat hij geen enkele andere mogelijkheid zag dan in te stemmen met de korting. Hij voegde eraan toe te hebben nagedacht over een alternatief, maar dat vond hij onverantwoord. Dus met pijn in het hart en hevige verwijten naar het landelijke CDA, de VVD en D66 stemde hij in.

Ook Jannie Bom (PvdA) had gehoopt op een soort wonder. Vorige week had zij nog de mogelijkheid geopperd om de zoektocht naar geld niet te beperken tot het armoedebeleid, maar breder te kijken. „Daar hebben we eigenlijk geen reactie op gekregen. Dus zien we nu ook geen alternatief“, aldus Bom. Wel wil ze dat wethouder Piet van den Kieboom aangeeft wat de gevolgen van al die Haagse maatregelen voor de mensen met de laagste inkomens precies betekenen. Ook eiste ze de garantie, ook als het tegenvalt, het nieuwe peil, vijftig procent vrijstelling, tot 2008 in stand blijft.

Het CDA had vorige week nog aangekondigd te broeden op een list om de pijn te verzachten. Maar Sya Kiezebrink moest gisteren tot haar treurnis toegeven dat het haar niet gelukt was. Maar ze beloofde plechtig dat in Van Kemenades lente de minima wat het CDA betreft het eerst aan de beurt zijn.

Stan van Pul deed nog een laatste voorzichtige poging, tegen beter weten in, om komend jaar 25 procent te korten en pas het jaar daarna 50 procent. Maar het college had dat vorige week al met klem ontraden.

Haaks op dit geluid stond de visie van de oppositie.

Lijst Linssen stelde voor om komend jaar 25 procent van de eigen bijdrage te schrappen. Louis Wijten wilde dat financieren door meer dan de 25 al afgesproken banen op het stadskantoor te schrappen.

Daarna mag het college zoeken naar bezuinigingsmaatregelen, maar dan niet alleen binnen het budget voor de minima. Marja Verhoog (Leefbaarheid) en Louis van der Kallen vonden de hele korting onverkoopbaar.

Fel

Partijen namen elkaar tijdens felle debatten de maat waarbij de verwijten over en weer gingen over het al dan niet verantwoord dekken van de uitgaven voor de minima.

De oppositie verweet met name GroenLinks en de PvdA krokodillentranen te huilen; de coalitie plaatste daar tegenover dat de oppositie goedkoop de sentimenten bespeelde.

Het voorstel van Linssen werd verworpen met alleen de zeven stemmen van Lijst Linssen voor. Het collegevoorstel werd aangenomen met achttien stemmen voor en dertien tegen.