Crisis in Bergen compleet

19 november 2004

Crisis in Bergen compleet

De crisis in het Bergse gemeentebestuur is compleet, nu wethouder Cees van der Weegen (Financiën) met aftreden dreigt. Zijn dreigement staat los van de ruzie in de coalitie

Zoals BN/DeStem gisteren meldde, is er heibel tussen de coalitiepartijen GBWP, VVD, CDA, PvdA en GroenLinks. Directe aanleiding vormt het raadsbesluit om de onroerendezaakbelasting (ozb) te verhogen teneinde belastingverlaging voor de minima te kunnen financieren.

Ultimatum

De VVD stelde woensdag een ultimatum aan de overige coalitiepartners. Eis is dat die partijen bereid zijn een serieus gesprek te voeren over de ‘woordbreuk’ van PvdA, CDA en GroenLinks over de ozb. Komt dat gesprek er niet, dan stappen de liberalen uit de coalitie.

De fractievoorzitters van PvdA, CDA en GroenLinks voelen niets voor zo’n gesprek. Alleen Stan van Pul (GBWP), die het inhoudelijk eens in met de VVD, zegt dat er snel overleg moet komen.

PvdA, CDA en GroenLinks beschuldigen de VVD van ‘lange tenen’ en van het opkloppen van de crisissfeer.

CDA’er Frans Mouws: „Ik ga hoogst zelden op de knieën. En toch zeker niet voor de VVD.“

Volgens VVD-fractieleider Margreet van Kemenade stevent het Bergse gemeentebestuur daardoor af op een niet meer te lijmen crisis.

„Dan moeten we maar eerlijk tegen elkaar zeggen dat we elkaar niet vertrouwen en niet serieus nemen. In dat geval zit er niets anders op dan dat de VVD uit de coalitie stapt.“

Janboel

Los van deze crisis dreigt wethouder Van der Weegen met aftreden. De GBWP’er vindt dat de gemeenteraad er een janboel van heeft gemaakt door eerder deze maand de ozb voor eigenaren te verhogen. Dat besluit werd genomen om een eerder ingevoerde korting op het minimabeleid ongedaan te maken.

Voor de wethouder van Financiën hoort dat in de categorie ‘eens-maar-nooit-meer’. Wat Van der Weegen betreft, moet de gemeenteraad dat ook duidelijk als zodanig uitspreken. Hij wil in dit geval geen genoegen nemen met alleen een belofte van de coalitie.

„De verhoging van de ozb is in strijd met alle uitgangspunten van beleid, die keer op keer opnieuw zijn vastgesteld. Als de gemeenteraad voortaan zo met afspraken wil omgaan, hou ik het voor gezien“, zegt Van der Weegen.

De VVD-fractie juicht het standpunt van de wethouder toe. „Dat betekent steun voor ons standpunt“, zegt Van Kemenade. De andere fracties reageren met onbegrip. Vooral ook omdat de wethouder nu aangeeft dat er alternatieven voor de belastingverhoging waren. „Dat had hij wel eerder mogen zeggen. Dan hadden we nu niet met deze ellende gezeten“, zegt Andrew Harijgens van GroenLinks.