Einde aan de Bergse ozb-soap

23 november 2004

Einde aan de Bergse ozb-soap

Er is een einde gekomen aan de Bergse ozb-soap. Crisisberaad in de coalitie heeft ertoe geleid dat zowel de halvering van de belastingkwijtschelding als de extra ozb-stijging van tafel zijn.

De wethouder financiën (Van der Weegen, GBWP) blijkt nog een reservepotje achter de hand te hebben gehouden. Het tekort van € 425.000 wordt gehaald uit de investeringsreserve van de gemeente.

Op zich is het voor de burgers een goed besluit. De belastingkwijtschelding is gered, zonder dat het iemand pijn doet. Alleen, waarom kwam de wethouder daar pas mee nadat de VVD dreigde uit de coalitie te stappen, en hijzelf dreigde zijn functie neer te leggen. Deze reserve bestaat al heel lang. Het idee had gewoon al geopperd moeten worden bij de eerste besprekingen over het kwijtscheldingsbeleid. Dan was er niet zoveel tijd verspild en onrust gezaaid bij de minima en huiseigenaren. Van een bestuurder wordt verwacht dat hij open en eerlijk alle informatie op tafel legt, niet dat hij troeven achterhoudt!