Raad akkoord met reparatie minimabeleid

26 november 2004

Raad akkoord met reparatie minimabeleid

Met de stemmen van Leefbaarheid en GBWP-raadslid Jan van de Water tegen, heeft de gemeenteraad ingestemd met de reparatie van het minimabeleid zonder verhoging van de ozb.

Raadslid Louis van der Kallen (BSD) ging uit protest tijdens de stemming op de gang staan en onthield zich daarmee van stemming. De coalitiepartijen PvdA, GBWP, VVD, GroenLinks en CDA hadden afgelopen maandag al een akkoord gesloten om uit de politieke crisis te komen. Zoals deze krant al eerder meldde, wordt dat geld gehaald uit een spaarpotje van de gemeente. Dat voor ongeveer anderhalf jaar. Daarna haalt de gemeente het uit de ‘winst’ die de gemeente denkt te maken in de jaren 2006, 2007 en 2008.

Dat spaarpotje, de investeringsreserve, wordt dus even gedeeltelijk geleegd ten behoeve van het minimabeleid. Geen probleem, aldus wethouder Cees van der Weegen (financiën GBWP). Want hij had heel ernstige problemen met de verhoging van de ozb.

Zijn partijgenoot Jan van de Water dacht daar anders over. Hij vreest dat de gemeentelijke financiën er veel minder florissant bij staan. Daarbij wees hij erop dat er in het collegeprogramma niet alleen was afgesproken de ozb niet te verhogen, maar ook bij extra uitgaven te bezuinigen. „Oud voor nieuw“, aldus Van der Water. Daar voldoet deze methode ook niet aan.

Lijst Leefbaarheid vindt de financiering uit de reserves en daarmee een wissel nemen op de toekomst onverantwoord. Daarom stemde die partij als enige tegen het voorstel van de coalitie.

Raadslid Van der Kallen was zo boos over de gang van zaken de afgelopen dagen, dat hij überhaupt niet het woord wilde voeren. Hij deed uiteindelijk ook niet mee aan de stemming. Lijst Linssen uitte ook grote zorgen over de financiering van het nieuwe voorstel, maar stemde in het belang van de minima voor. De D66-leden van D66/BSD deden dat ook. Oppositiepartij Lijst Linssen probeerde wat zout in de coalitiewonden te strooien en pakte ook wethouder Van der Weegen stevig aan. Dat omdat hij immers met aftreden had gedreigd. De oppositiepartij bleef daarin alleen. Van de coalitie noemde alleen GroenLinks het optreden van de wethouder ongelukkig maar begrijpelijk.