Zalmsnip blijft in de knip

19 januari 2005

Zalmsnip blijft in de knip

Een poging van Lijst Linssen en de SP om de gemeente alsnog de Zalmsnip te laten uitkeren, lijkt niet te slagen. Het college van B en W wil de snip in de gemeentelijke knip houden.

Volgens de SP zou de gemeente Bergen op Zoom het vertrouwen in de Bergse politiek ‘wederom ernstig beschadigen’ als de gemeente zich niet zou houden aan de eigen verordening.
In die verordening, een maand geleden vastgesteld, staat immers zwart op wit dat de gemeente Bergen op Zoom de Zalmsnip van ruim 45 euro zou uitbetalen. Mits, aldus de verordening, er per 1 januari een nieuwe wet zou zijn, die dat onmogelijk zou maken.

Welnu, constateert de SP net als Lijst Linssen, die wet is er niet. Althans, die wet is nog niet van kracht. Dus meent de SP dat de gemeente die 45,38 euro moet uitbetalen. Een lastenverlichting is immers van harte welkom nu de lasten voor de burgers stijgen.

Zowel Lijst Linssen als de SP pleiten ervoor het Enschedese model te volgen. Enschede betaalt het bedrag uit en probeert de schade vervolgens te verhalen op het ministerie van Binnenlandse Zaken. Maar minister Johan Remkes van BiZa heeft al vorige week laten weten dat hij niet zal dokken.

B en W komen nu met het raadsvoorstel om de verordening met terugwerkende kracht te wijzigen. Het Bergse college volgt daarmee de lijn van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Die heeft de aangesloten gemeenten voorgesteld snel met een reparatieverordening te komen. Doen gemeenten dat niet, dan kunnen burgers op grond van de eerder vastgestelde verordening de 45 euro opeisen.

In Bergen op Zoom zou dat een tegenvaller kunnen opleveren van 1,3 miljoen euro. Lijst Linssen vraagt het college snel te zoeken in de begroting om die ruimte te vinden. De oppositiepartij zelf heeft bij de begrotingsbehandeling aangegeven dat de gemeente makkelijk kan bezuinigen door meer ambtenaren te ontslaan.

Maar volgens wethouder Cees van der Weegen is dat niet zo simpel. Deze zomer is besloten circa 25 volledige banen op het stadskantoor te schrappen. Maar het duurt nog tot zeker 2011 voordat de gemeente daar financieel een stuk beter van wordt. Dat komt omdat de gemeente (anders dan bijvoorbeeld een bedrijf) zelf opdraait voor het wachtgeld (ww) van ambtenaren die ontslagen worden.

Bezuinigen op overige uitgaven, zoals subsidies, ligt ook niet lekker. Begin vorig jaar zocht de gemeenteraad zelf naar mogelijkheden om te bezuinigen. De raad kwam niet verder dan een bedrag van acht ton terwijl er twee miljoen moest worden bezuinigd.

Door Laurent Heere BNdeStem