Het wordt tijd voor een ècht links geluid

18 februari 2005

Het wordt tijd voor een ècht links geluid

De raad heeft besloten: de zalmsnip wordt toch niet uitgekeerd. Alleen de SP en Lijst Linssen vinden dat de raad zichzelf aan de eigen afspraken moet houden. Alle andere partijen vinden het belangrijker om het geld in de gemeentekas te houden.

Een vreemde zaak. Eerst zelf een verordening vaststellen, en als dan blijkt dat de praktijk anders uitpakt dan gedacht, snel de verordening aanpassen. Als u volgende keer verkeerd geparkeerd staat en een boete krijgt, wordt ook de parkeerverordening niet aangepast. Als u iets bouwt zonder vergunning, wordt ook de bouwverordening niet aangepast. Maar als de gemeente een belastingfout maakt, wordt wel snel de belastingverordening aangepast. Met terugwerkende kracht nog wel! Wij blijven dit vreemd vinden: beloofd is beloofd, ook als dat geld kost. Maar de gemeente doet natuurlijk al twee jaar vreemd rond de OZB. Laten we het eens even op een rijtje zetten:

» In 2003 wil het college de belastingkwijtschelding vanaf 2004 met een kwart verminderen. Ook de minima moesten maar eens 25% van hun belastingaanslag gaan betalen. Mede na protesten van de SP (meegenomen in ons rapport 'De nota WWB - 10x niks!'), gaat dit plan voor de raad te ver, en wordt het afgevoerd.

» Vervolgens wil het college de zalmsnip in 2004 halveren. De gemeente krijgt deze snip helemaal vergoed van het Rijk, maar wil daarvan de helft in de gemeentekas achterhouden. Een halvering van de snip zal natuurlijk het hardst gevoeld worden door de bewoners met de laagste inkomens. De SP wijst de raad erop dat dit wettelijk helemaal niet mag. Gelukkig gaat ook dit plan de vuilnisbak in.

» Wel wordt eind 2003 besloten de OZB met 2% extra bovenop de inflatie te verhogen. Dit om de begroting sluitend te maken, zonder extra te hoeven korten op het minimabeleid.

» Een maand hierna (januari 2004) worden, terwijl er nog
€ 1,25 miljoen moet worden bezuinigd, de beloningen voor raadsleden en de fractiebudgetten verhoogd. Daar kan wel geld voor worden gevonden, want zonder die verhogingen kunnen de raadsleden hun werk niet goed doen. De SP protesteert direct, maar verder vindt alleen wijlen Toon Roosenboom het zakkenvullerij. Buiten Leefbaarheid stemmen alle partijen ermee in.

» In de zomer van 2004 komt het college toch met plannen om te snoeien in het minimabeleid: de belastingkwijtschelding moet alsnog worden verlaagd, en nu niet met een kwart, maar met 50%! De PvdA-wethouder van sociale zaken overtuigt de gemeenteraad, het plan moet worden uitgevoerd. Er is geen geld meer om de kwijtschelding volledig te handhaven.

» Als de SP deze plannen vervolgens doorrekent, en de raad en de Bergenaren confronteert met de gevolgen wordt het plan op het allerlaatste moment alsnog ongedaan gemaakt. Als alternatief wordt de OZB voor woningeigenaren extra verhoogd.

» De VVD en de GBWP-wethouder van financiën worden vervolgens kwaad, en dreigen uit de coalitie te stappen. De OZB extra verhogen was niet conform het raadsprogramma, volgens hen. Maar die 2% extra OZB-verhoging waar een jaar geleden toe is besloten, ging die dan niet tegen datzelfde raadsprogramma in?

» Een en ander wordt in een achterafkamertje gesust, en opeens heeft de wethouder van financiën nog een reserve gevonden die kan worden gebruikt, om alle beslissingen ongedaan te maken. Geen extra OZB-verhoging, en geen halvering van de belastingkwijtschelding. Was die reserve er drie maanden eerder nog niet? Waarom heeft de wethouder toen niet gewoon alle informatie op tafel gelegd? Dat had de minima en de huiseigenaren een hoop onrust bespaard.

» In de media wordt ondertussen gepresenteerd dat de belastingen maar matig zullen stijgen. De SP rekent dit ook weer na, en komt tot een heel andere conclusie: de lasten stijgen fors, o.a. door toepassing van een rekenkundige truc waardoor de OZB stiekem extra wordt verhoogd.
Met De Belastingmeter wordt iedere Bergenaar in staat gesteld dit voor zichzelf na te rekenen. Schoorvoetend moeten de financiële experts van de gemeente toegeven dat we gelijk hebben. De raadsleden zwijgen en blijven zwijgen. De lasten worden voor u niet verlaagd.

» Door een domme bepaling in de belastingverordening, en door geblunder van de minister van Binnenlandse Zaken heeft iedere Bergenaar in 2005 opeens nog recht op de zalmsnip. De SP claimt deze natuurlijk direct voor iedereen. Maar helaas laten onze bestuurders zich wederom van hun beste kant zien. Naast de SP vindt alleen Lijst Linssen dat de gemeente zich aan de eigen belofte moet houden. De overige partijen denken daar heel anders over. Het was, blijkt nu, helemaal niet de bedoelingom de zalmsnip nog een keer aan u uit te keren. Dat stond er alleen voor de goede sier. Dus snel worden de regels aangepast, en met terugwerkende kracht nog wel! Een groot schandaal, vinden wij. Zo krijgt de burger nooit meer vertrouwen in de overheid.

Al met al wordt het steeds belangrijker dat er vanaf maart 2006 een ècht links geluid te horen valt in ons fraaie stadhuis.

De zittende partijen hebben de afgelopen jaren helaas meerdere malen de belangen van de gemeente boven die van de bewoners, en de minima in het bijzonder, gesteld. Wat ons betreft wordt het daarom tijd voor een ander geluid, tijd voor een partij die wel voor de belangen van de burgers opkomt. Tijd voor een partij die ook vanuit het stadhuis durft te protesteren tegen Den Haag. De SP Bergen op Zoom is daarom al begonnen met de voorbereidingen op de verkiezingscampagne. Maar dat kunnen we natuurlijk niet zonder de hulp van onze eigen leden en symphatisanten. Heeft u ook zin om ons te helpen en om met ons mee te denken? Laat het ons dan even weten.

U kunt ons gewoon een e-mail sturen, of als u dat liever doet, telefonisch contact met ons opnemen.

Ook als u maar enkele uurtjes kunt helpen, zijn we daar al heel blij mee!