Doet de politiek te weinig voor jongeren?

18 maart 2005

Doet de politiek te weinig voor jongeren?

Naar de mening van de SP, zou er veel meer gedaan kunnen worden voor de jongeren, maar wordt dit door de bezuinigingen op het welzijnswerk onmogelijk gemaakt.

Te denken valt aan de wijkhuizen die zomers gesloten worden. Ook is er een tekort aan wijkvoorzieningen, zoals skatebanen, voetbalveldjes en basketballpleintjes. En een goede discotheek aan de rand van de stad zou natuurlijk een waardevolle aanvulling zijn.

Maar kan het de jongeren nog wel iets schelen wat er in Bergen op Zoom gebeurt?

De SP is er van overtuigd dat het de jongeren zeker iets kan schelen, het gaat namelijk over de alledaagse problemen waar iedereen mee heeft te maken, dus ook de jongeren. Zij hebben er ook absoluut een mening over.

En toch hebben de jongeren weinig interesse in bijvoorbeeld de politiek en de wijkcommissies. Maar dat is ook niet verwonderlijk. Meestal praten deze instanties namelijk OVER de jongeren, in plaats van MET de jongeren. Keer op keer wordt door alle partijen de goede wil uitgesproken om dit te veranderen. Maar als er een besluit moet worden genomen over een zaak die jongeren aangaat, blijkt toch steeds dat de invloed van protesterende burgers of bedrijven groot is.

In plaats van samen met de jongeren te zoeken naar een ook voor hen gunstige uitkomst, wordt uitsluitend geluisterd naar de protesten van "mogelijke kiezers". De belangen van de jongeren worden steeds weer ondergeschikt gemaakt aan de belangen van anderen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de jeugd zich steeds minder betrokken voelt bij het wel en wee van de stad. En als je jezelf ergens niet bij betrokken voelt, heb je er ook geen interesse in.