Deksel schuift langzaam van beerput reïntegratiebranche

13 april 2005

Deksel schuift langzaam van beerput reïntegratiebranche

“Schokkend, schandalig en toch niet onverwacht.” Dat is de eerste reactie van SP-Kamerlid Jan de Wit op het bericht dat bij zeker twee reïntegratiebedrijven fraude is ontdekt. De bedrijven zullen waarschijnlijk vervolgd worden door het Openbaar Ministerie. De Wit roept iedereen op om de Sociale Inlichtingen en Opsporingsdienst een handje te helpen om de fraudes te ontrafelen.

Staatssecretaris Van Hoof van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zei in de Tweede Kamer dat TNO een onderzoek uitvoert naar overtreding van de regels door reïntegratiebedrijven. Kennelijk zijn tijdens het onderzoek dubieuze praktijken aan het licht gekomen die zo ernstig zijn, dat de Sociale Inlichtingen en Opsporingendienst is ingeschakeld. Het gaat onder andere over dubbel declareren en het declareren van activiteiten die niet zijn uitgevoerd. De staatssecretaris noemde onder meer het rapport van de SP over reïntegratiebedrijven de aanleiding voor het onderzoek.

“Het kon niet uitblijven,” zegt De Wit. "Wij hebben scherpe kritiek op de reïntegratiebedrijven. Veel mensen hebben bij ons geklaagd over zakkenvullerij door deze bedrijven, omdat ze niets voor je doen maar wel geld opstrijken. Het is goed dat de staatssecretaris er achteraan zit en het eventueel tot vervolging komt.”

“De privatisering van de arbeidsbemiddeling leidt tot een verloedering die je bij vrijwel alle privatiseringsoperaties ziet. De miskleun die wij voorspelden, lijkt een feit. Inmiddels is er Kamerbrede kritiek op deze bedrijven. Ik heb voorgesteld om onmiddellijk te stoppen mensen naar deze bedrijven te sturen. Dan wordt er geen geld meer over de balk gegooid. Maar daar willen de regeringspartijen niet aan. Maar dat komt nog wel, verwacht ik.”

De Wit: “Laten we de Sociale Inlichtingen en Opsporingsdienst een handje helpen. De SP roept mensen op die reïntegratietrajecten volgen of hebben gevolgd, om bij het reïntegratiebedrijf na te vragen voor welke activiteiten ze rekeningen naar het UWV of gemeenten hebben gestuurd en om hoeveel geld het ging. Vergelijk de rekening met wat ze voor u gedaan hebben.”

Onregelmatigheden kunt u melden bij de SP onder vermelding van de naam van het reïntegratiebedrijf. Stuur uw bericht naar: p.ulenbelt@tweedekamer.nl