Links verdeeld verkiezingen in.

6 oktober 2005

Links verdeeld verkiezingen in.

Links gaat sterk verdeeld de komende raadsverkiezingen in.
De SP wijst een dezer dagen Peter Woltjer, oud raadslid voor GroenLinks, aan als lijsttrekker

Een poging om een nog linkser blok aan te laten sluiten bij de SP, gaat volgens Woltjer naar alle waarschijnlijkheid mislukken. De SP gaat de strijd aan met vooral de andere linkse partijen. Volgens Woltjer, die rekent op twee tot drie zetels, zit een coalitie met andere linkse partijen er absoluut niet in. Woltjer zet zich juist af tegen vooral het beleid van PvdA - wethouder Piet van den Kieboom. „Die heeft een afbraakbeleid gevoerd. Zeker op het terrein van de sociale voorzieningen en het minimabeleid“, aldus Woltjer.
Samenwerking met GroenLinks zit er wat Woltjer betreft al ook niet in. Woltjer was tot voor kort lid van die partij maar is er juist uitgestapt vanwege de politieke koers van GroenLinks – fractieleider Andrew Harijgens. „GroenLinks heeft het huidige college ondersteund in het afbraakbeleid“, zegt Woltjer. Samenwerking met een groep aan de linkerkant van de SP zit er volgens de aankomend lijsttrekker – hij is net als Margreet van Kemenade bij de VVD de enige kandidaat – gaat ook niet lukken. „We zijn wel benaderd door een groep bestaande uit voormalige leden van de CPN en de nieuwe communistische partij, maar ons landelijk bestuur ziet een fusielijst niet zitten. De SP moet duidelijk de verkiezingen in gaan als SP en niet als een soort D66/BSD“, meent Woltjer.

GroenLinks - fractieleider Andrew Harijgens, die nog niet is gekozen als nieuwe lijsttrekker, ziet de bewegingen aan de linkerzijde met enige treurnis aan. „Het is jammer dat we niet samen een vuist kunnen maken. Ik zie linkse mensen bij het CDA, bij D66/BSD, de PvdA en uiteraard bij de SP. Versplintering aan de linkerzijde maakt het natuurlijk niet makkelijker“, meent Harijgens.

Bang voor de concurrentie is hij niet. „We hebben niets aan een club die nog in de jaren zestig leeft en denkt dat alles door kan gaan zoals vroeger. Je kunt wel pleiten voor hogere uitkeringen, maar het zal wel betaald moeten worden. Bij de SP mis ik daar aandacht voor.“

GroenLinks koos er drie jaar geleden voor om zich aan te sluiten bij de coalitie van GBWP, VVD, CDA en PvdA. Vorig jaar stapte GroenLinks uit dat samenwerkingsverband. Harijgens geeft toe dat de partij zich sindsdien linkser profileert. Hij acht de kans klein dat GroenLinks zich opnieuw bij een coalitie aansluit. En de kans dat de partij een wethouder zal kunnen leveren acht hij al helemaal miniem.