Klanten voedselbank steunen en "Stichting overbodig maken"

12 januari 2006

Klanten voedselbank steunen en "Stichting overbodig maken"

Naar aanleiding van onderstaand krantenbericht en het bijbehorende raadsvoorstel, heeft de SP een alternatief voorstel gedaan om het armoedebeleid te verbeteren en de voedselbank op den duur overbodig te maken. Geef ook uw mening over ons voorstel

Door klanten van de voedselbank gericht te helpen, wil wethouder Piet van den Kieboom stichting Tussen Wal en Schip zo snel mogelijk overbodig maken.

Van den Kieboom hoopt aan het eind van dit jaar het grootste deel van de 230 klanten van Tussen Wal en Schip op de rails te hebben geholpen.

De stichting krijgt dit jaar een eenmalige subsidie van 7.500 euro. Aan de subsidie verbindt Van den Kieboom wel een voorwaarde: inzicht in de persoonsgegevens van de klanten van Tussen Wal en Schip.

„Wij willen deze mensen bezoe ken, achterhalen welke problemen er spelen en daarvoor een passende oplossing zoeken“, zegt Van den Kieboom. „Daarvoor hebben we bijvoorbeeld kwijtscheldingsregelingen, bijzondere bijstand en schuldhulpverlening. Uiteindelijk willen we deze mensen weer aan het werk helpen. Dat is immers de beste manier om armoede te bestrijden.“

„Ongelooflijk“, reageert Jacques Boschman van Tussen Wal en Schip. „Ik heb er geen enkel vertrouwen in dat de gemeente erin slaagt mensen structureel te helpen.“ Vorig jaar kon Tussen Wal en Schip, dankzij een motie van de gemeenteraad, op 5000 euro subsidie rekenen. Tussen Wal en Schip dreigde in november met harde acties, omdat de gemeente weigerde met geld en een ruimte over de brug te komen. „Ik voel me niet onder druk gezet“, stelt Van den Kieboom. „De stichting vroeg een veel hoger bedrag dan deze 7.500 euro. Natuurlijk heb ik waardering voor het werk dat Tussen Wal en Schip doet, maar we moeten deze mensen structureel helpen. Mensen moeten niet langdurig afhankelijk zijn van de verstrekking van voedselpakketten.“

Boschman noemt het subsidievoorstel van Van den Kieboom ‘schandalig’. „We hebben een begroting ingediend van 116.000 euro. Dit bedrag zijn wij al twee jaar lang kwijt. We hadden nu toch op 95.000 euro gerekend. Dit is een grote belediging.“

Boschman lacht om het voornemen van de wethouder. „Dat had hij al vier jaar kunnen doen. De gemeente lost niets op, de sociale dienst stuurt mensen zelfs direct naar ons door. Minder mensen van ons afhankelijk aan het eind van dit jaar? Ik voorspel dat we tegen die tijd 350, 400 gezinnen moeten helpen.“

Volgens Boschman moet de stichting nu al ‘het ene gat met het andere vullen’. „Als wij door financiële problemen moeten stoppen, gebeurt er echt een ramp. Ik hoop echt dat de gemeenteraad hier anders over denkt dan het college.“ Boschman zegt zich te beraden op actie. De gemeenteraad buigt zich dinsdag over het voorstel.