Ons voorstel inzake de voedselbank

12 januari 2006

Ons voorstel inzake de voedselbank

Brief aan de raadsleden omtrend de voedselbanken in Bergen op Zoom.

Geachte raadsleden,

Evenals u hebben wij het voorstel ontvangen om
€ 7.500 subsidie te geven aan de Stichting Tussen Wal en Schip, onder voorwaarde dat de gemeente inzicht krijgt in de dossiers van alle cliënten van deze stichting. Ook hebben wij de toelichting van de wethouder in BN De Stem van 11 januari gelezen, evenals zijn voornemen om de stichting overbodig te maken. Dit laatste voornemen juichen we toe, maar helaas leidt de voorgestelde werkwijze van het college daar niet toe. In de bijlage bij deze brief specificeren we onze kritiek.

Graag willen wij daarom een alternatief idee aan u voordragen, wat volgens ons wél tot het overbodig maken van de stichting kan leiden. Wij stellen voor om, zonder aanvullende eisen, voldoende subsidie te verstrekken om de problematiek voor 2006 op te lossen, en tegelijkertijd een werkgroep armoedebestrijding in te stellen. Deze werkgroep gaat vervolgens binnen zes maanden allerhande concrete mogelijkheden inventariseren om het gemeentelijke armoedebeleid te verbeteren. Daarna kan eind 2006 (rond de gemeentelijke begrotingsbehandeling) door de raad uit alle ideeën worden gekozen hoe het gemeentelijke armoedebeleid vanaf 2007 moet worden verbeterd, zodanig dat binnen enkele jaren de Stichting Tussen Wal en Schip overbodig wordt.

In de werkgroep dienen niet alleen ambtelijke en politieke vertegenwoordigers van de gemeente te zitten. Ook andere instellingen, zoals b.v. de Stichting Tussen Wal en Schip, de WWB-cliëntenraad en het Platform Minima moeten worden uitgenodigd om mee te denken. Zij kunnen een duidelijk beeld geven van de problemen waar de minima in de praktijk tegen aanlopen. Omdat ook werkenden met een inkomen tot modaal het steeds moeilijker krijgen om rond te komen, moeten de ideeën zich niet alleen fixeren op uitkeringsgerechtigden maar moet het probleem breder worden bekeken.

Volgens ons is dat de enige manier om het gemeentelijke armoedebeleid structureel te verbeteren, zodat de aanwezigheid van een van de grootste voedselbanken van Nederland binnen enkele jaren niet meer nodig zal zijn.

Wij hopen dat u dit idee over wilt nemen. En als u eerst nog een nadere toelichting wilt, dan zullen wij die graag geven.

Met vriendelijke groet,

SP Bergen op Zoom