Onze speerpunten voor de verkiezingen

7 januari 2006

Onze speerpunten voor de verkiezingen

De SP heeft een uitgebreid verkiezingsprogramma gemaakt, waarin u over veel onderwerpen kunt lezen wat onze mening is. Uit dat programma hebben we vervolgens een tien-punten-plan samengesteld, waarin we aangeven waar we vooral voor staan

Deze 10 punten zijn voor de SP de komende jaren het belangrijkst. Het zijn onze speerpunten, en u mag ons erop aanspreken als we daar niet genoeg voor opkomen. En wilt u meer informatie over ons gehele programma, dan geven we u dat natuurlijk graag.

De SP Bergen op Zoom wil in de komende jaren:

» het armoedebeleid zodanig verbeteren dat de voedselbank overbodig wordt; zie ook ons voorstel

» de aankomende Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) zo invoeren dat de gehandicaptenvoorzieningen, de thuiszorg, de mantelzorg, en de welzijnsvoorzieningen minimaal op het huidige niveau blijven, en waar mogelijk zelfs beter worden;

» zorgen voor voldoende goede en betaalbare woningen voor alle woningzoekenden;

» meer aandacht voor het beheer en onderhoud van de bestaande wijken, dorpen en voorzieningen, en juist minder aandacht voor allerhande nieuwe prestigeobjecten;

» de veiligheid in de buurt vergroten door enerzijds te zorgen dat wijk- en dorpsagenten meer tijd in de wijken en dorpen door kunnen brengen, en door anderzijds het welzijnswerk te versterken, waardoor het individualisme zal verminderen en de maatschappelijke betrokkenheid groter zal worden;

» de vergrijzing niet hand in hand laten gaan met vereenzaming;

» zorgen voor een fijnmazig en kwalitatief hoogwaardig openbaar vervoernetwerk tegen betaalbare prijzen (liefst gratis);

» bescherming van de natuur en het milieu belangrijker maken dan het streven naar ongebreidelde groei van de economie. De groene omgeving van Bergen op Zoom moet worden gekoesterd, en mag hooguit worden benut voor woningbouw, indien dit onoverkomelijk is voor voldoende huisvesting van de huidige bewoners van de stad of de dorpen;

» de uitkeringsgerechtigden correct behandelen, en niet hele gezinnen - inclusief kinderen – via een doorgeslagen sanctiebeleid afhankelijk maken van de voedselbank;

» zorgen dat de SP vanaf 7 maart 2006 in de Bergse gemeenteraad vertegenwoordigd zal zijn, zodat de hiervoor genoemde punten realiteit kunnen worden. We hopen daarvoor op uw steun tijdens de gemeenteraadsverkiezingen