Terugblik op politiek forum in Noordgeest

26 februari 2006

Terugblik op politiek forum in Noordgeest

Op 20 februari hebben Anton van Dijk en Wim Zaal namens de SP meegedaan aan een politiek forum in Noordgeest. Deze avond werd georganiseerd door Wijkcommissie Noordgeest

De wijkcommissie presenteerde eerst de resultaten van een door hen uitgevoerde wijkenquête, en gaf de burgers daarna de mogelijkheid om met de politiek te discussiëren over de resultaten aam de hand van enkele stellingen. Helaas waren er slechts zeven van de twaalf partijen aanwezig. PvdA, Leefbaarheid, lijst van Akkaya, Wij en de Toffe Jongens Pertij waren niet vertegenwoordigd. Gelukkig ontaarde het ditmaal niet in onderlinge scheldpartijen, en kon er eindelijk over de inhoud worden gesproken.

Over het algemeen was er veel overeenstemming. Alle partijen vinden dat Noordgeest recht heeft op een wijkcentrum, maar het grote probleem blijft “waar? “. Ook vinden alle partijen dat er meer activiteiten voor de jeugd zouden moeten worden georganiseerd. De SP heeft daarbij wel aangegeven dat vooral tijdens de schoolvakanties de activiteiten moeten doorgaan, en niet zoals nu vrijwel geheel worden stilgelegd. Verder zijn alle partijen het er over eens dat een pinautomaat een aanwinst zou zijn voor de wijk. De SP heeft de suggestie gedaan om de wijkmanager hierover contacten met de banken op te laten nemen.

Niet alle stellingen werden behandeld, in verband met tijdgebrek. Vanuit de zaal zijn spontaan nog een tweetal onderwerpen aangesneden. Allereerst werd geklaagd over de overlast van hondenpoep. De SP heeft gewezen op de ervaringen in 2004 in Tuinwijk met Actieplan SHIT. Dit is behoorlijk succesvol geweest. Helaas is de gemeente daarbij haar afspraken niet goed nagekomen, anders zou dit plan waarschijnlijk nog veel succesvoller zijn geweest. In ieder geval is toen overduidelijk gebleken dat de gemeentelijke aanpak, alléén dreigen met boetes, niet werkt. De aanpak die Wijkcommissie Tuinwijk voorstond, de discussie met de bewoners aangaan, en ze dringend vragen om de eigen wijk schoon te houden, heeft volgens de SP meer kans van slagen. Dat is ook gebleken bij de uitvoering van Actieplan SHIT.

Verder werd door een bezoeker/middenstander gevraagd of de afscheiding tussen de Halsterse Weg en de Rondweg-Noord ooit weer wordt verwijderd, omdat deze muur de doorstroming van het verkeer belemmerd, en daardoor de ondernemers aan de Halsterse Weg en de Steenbergsestraat klanten kost. Alle partijen beloofden deze muur te slopen na de aanleg van de A4, behalve de SP. De SP vindt dat deze afscheiding gewoon moet blijven staan. Allereerst vanwege de verkeersveiligheid. In de ochtendspits is de kruising Halsterse Weg / Burgemeester Stoelemeijerlaan voor de fietsende scholieren (die massaal van de Halsterse Weg af komen) al levensgevaarlijk, zonder dat er intensief autoverkeer van de Halsterse Weg komt. Als er ook nog veel autoverkeer de fietsers van achteren gaat benaderen, wordt de kans op grote (mogelijk dodelijke) ongelukken helemaal onaanvaardbaar.

Verder dwingt deze afscheiding het autoverkeer gebruik te maken van de Rondweg-West, wat de rust en de luchtkwaliteit op de Halsterse Weg voor de bewoners zeer ten goede komt. De SP vindt daarom (blijkbaar als enige partij) dat deze afscheiding niet mag verdwijnen, ook niet als de A4 is aangelegd.