Bergs jeugdbeleid krijgt eindoordeel "onvoldoende"

2 maart 2006

Bergs jeugdbeleid krijgt eindoordeel "onvoldoende"

Afgelopen week was een artikel te lezen in NRC Handelsblad over het jeugdbeleid in de Nederlandse gemeenten (zie onderaan dit bericht). Daarin werden de uitkomsten van het onderzoek ‘Kinderen in Tel’ besproken. Dit onderzoek is gedaan door het Verwey-Jonker Instituut in opdracht van Stichting Kinderpostzegels, Jantje Beton, Unicef en Defence for Children.

Bij dat artikel stond onderstaande kaart, waarop valt te lezen dat het jeugdbeleid in Bergen op Zoom als "onvoldoende" wordt beoordeeld.

Opgroeiplekken voor kinderen

De SP Bergen op Zoom heeft opgezocht waarop deze onvoldoende is gebaseerd. Dat blijken de volgende cijfers te zijn:
6,6% uitkeringsgerechtigden;
5,5% zuigelingensterfte;
0,8% schoolverzuim;
3,1% jeugdcriminaliteit;
56 hectare speelruimte per kind.

Het eindoordeel kwam door deze cijfers op een "onvoldoende". Van de 467 gemeenten in Nederland, scoren 76 gemeenten nog slechter dan Bergen op Zoom. 390 Gemeenten hebben een beter jeugdbeleid.

De SP is benieuwd wat u vindt van het jeugdbeleid in Bergen op Zoom. Vindt u het ook onvoldoende, of denkt u dat de uitslag van het onderzoek niet klopt