Bijna geen linkse colleges in de maak

24 maart 2006

Bijna geen linkse colleges in de maak

De winst van PvdA en SP bij de afgelopen raadsverkiezingen zal in slechts enkele gemeenten tot een geheel links college van B en W leiden.

Dat blijkt uit een rondgang van NRC Handelsblad langs de betrokken onderhandelaars. In 39 gemeenten hebben PvdA, GroenLinks en/of SP samen een absolute meerderheid. Maar bij de PvdA, in bijna al die gemeenten de grootste partij, bestaat weinig behoefte aan een links college.

Veel PvdA-lijsttrekkers vinden dat de SP een koppige houding aanneemt bij de onderhandelingen. Zij hebben vaak een voorkeur voor samenwerking met de lokale CDA-afdelingen. Ook vinden ze de geringe meerderheid die een links bestuur in de meeste gevallen zou krijgen, een reden om niet voor die optie te kiezen. In veel gemeenten zijn de onderhandelingen nog gaande.

Volgens Hans van Heijningen, algemeen secretaris van de SP, is de conclusie dat de SP te weinig toegeeft in de onderhandelingen „in hoge mate subjectief”. Maar, zegt Van Heijningen, „de SP schuift niet bij het bestuur aan om meer van hetzelfde te doen”. Zijn partij ziet bij de PvdA weinig animo om linkse gemeentebesturen te vormen. „De deur wordt wel erg snel dichtgegooid.”

Lokale PvdA-afdelingen blijken vaak liever met het CDA te besturen dan met andere linkse partijen. De animositeit die er landelijk tussen PvdA en CDA bestaat, bestaat lokaal nauwelijks.

Van de dertig grootste steden van Nederland, waarvan er veertien een gemeenteraad met een linkse meerderheid hebben, lijkt alleen in Nijmegen een links college zeker. Deze stad had dat de afgelopen vier jaar ook al. In Amsterdam is het waarschijnlijk dat er een links college komt, maar zonder de SP.

Drie kleine gemeenten in de traditioneel ‘rode’ provincie Groningen krijgen een links bestuur. In Reiderland, een van de drie, is een niet-links bestuur niet mogelijk. In de stad Groningen onderhandelen GroenLinks, SP en PvdA. Tussen de laatste twee zijn spanningen geweest.