Voedselbank hekelt onderzoeksaanpak De Geus

17 maart 2006

Voedselbank hekelt onderzoeksaanpak De Geus

bron: Binnenlands Bestuur

Voedselbank Nederland is boos over de manier waarop minister De Geus van Sociale Zaken is omgegaan met onderzoek naar de klanten van de voedselbanken.

Voor het onderzoek ‘Klantenanalyse Voedselbanken’ zouden in de periode van januari tot eind maart een kleine duizend klanten worden geënquêteerd. Halverwege liet de minister weten het rapport een maand eerder te willen hebben. Gevraagd naar het waarom meldde het ministerie per e-mail: ‘Wat de reden van de minister betreft, dat is het primaat van de politiek.’

Clara Sies, voorzitter van Voedselbank Nederland: ‘Het onderzoek is opgeofferd aan de verkiezingscampagne.’ Ook Jessica van Vugt, die namens de VNG in de begeleidingscommissie zat voor het onderzoek, weet niet waar alle haast voor nodig was. De verkiezingen misschien? ‘Dat zou me niet verbazen, de voedselbanken waren voor 7 maart dagelijks nieuws.’

Woordvoerder Gerda de Lange geeft toe: ‘De haast had te maken met de voortdurende aandacht in de media.’ Het onderzoek zal echter niet worden hervat: ‘De resultaten zijn voldoende onderbouwd.’ Clara Sies: ‘Een schoolvoorbeeld van hoe de politiek met mensen omgaat: het lijkt of je erbij wordt betrokken, maar uiteindelijk word je gepiepeld.’