Ergernis over dure bestrating

23 juni 2006

Ergernis over dure bestrating

„We staan voor schut als we er nu mee stoppen.“ Wethouder Sander Siebelink reageerde als door een horzel gestoken op uitlatingen van Ad van der Weegen (PvdA) en Anton van Dijk (SP) over de dure bestrating in de binnenstad.

In de vergadering van de commissie Ruimtelijke Ontwikkeling kwam deze week het voorstel 1,6 miljoen euro uit te trekken voor nieuwe, natuurstenen bestrating in de Kerkstraat (langs het Paradeplan), Huijbergsestraat, Burgemeester van Hasseltstraat, de kop van de Kloosterstraat, Thaliatuin en Paradeplaats aan de orde. Bovendien wordt de raad gevraagd 75.000 euro uit te trekken voor de voorbereiding van de volgende fase, waarin de rest van de Kerkstraat, Hoogstraat, Korte Bosstraat en Kloosterstraat aan bod komen. „Zo enthousiast als wij waren aan het begin van dit project, zo moe worden we er nu van dat het werkgebied steeds maar blijft groeien“, sprak PvdA’er Van der Wegen, die de 1,6 miljoen overigens niet wil blokkeren. Hij wil er wel over discussiëren tijdens de behandeling van de meerjarenbegroting.“ Louis Wijten van Lijst Linssen deelde die opvatting.

Van Dijk (SP) typeerde de 1,6 miljoen als ‘ontiegelijk veel geld’. „Kunnen we geen overgang maken van het natuursteen naar de gewone bestrating?“

„Het is veel te vroeg om de stekker uit het project te trekken, wierp Gertjan Huismans (VVD) tegen. „De binnenstad heeft een face-lift ondergaan en ziet er fantastisch uit. Ook de aanloopstraten zijn belangrijk. We moeten dit afmaken.“ Siebelink haakte hierop in. „We praten hier inderdaad over een kwaliteitsimpuls voor de binnenstad. Het prachtige nieuwe deel van het centrum moet wel aansluiten op de rest van de stad.“ Een overgang in de bestrating, zoals Van Dijk suggereerde, is dus wat Siebelink betreft geen optie. „Dat is geen gezicht. Het eerste wat bezoekers zullen zeggen als ze straks uit de nieuwe parkeergarage komen is ‘hadden ze soms geen geld meer voor de rest van de stad’. Als we dit project niet afmaken, zetten we onszelf voor gek.“