Actiegroep wil nieuw onderzoek naar A4

27 februari 2007

Actiegroep wil nieuw onderzoek naar A4

"We zijn niet per definitie tegen de komst van de A4. Maar er moet wel een juiste tracékeuze worden gemaakt." Dat zegt voorzitter van de actiegroep A4 West-Funest Aad de Ruijter. Samen met de belangengroepering Glashard Nee hadden ze de Statenfractie van GroenLinks uitgenodigd om eens over de komst van de A4 en 250 hectare kassen te praten.

Volgens De Ruijter ontbreekt het motief voor de aanleg van de A4. "Het zorgt voor een goede verbinding tussen Rotterdam en Antwerpen. Maar dat is een nationaal belang. Dat moet de rijksoverheid dan maar zeggen. Gek genoeg hebben die geen haast met het aanleggen van de A4. De minister heeft nog steeds geen tracékeuze gemaakt. Het is de provincie die de druk opvoert. Waarom?" Sietzke Schokker van GroenLinks had geen verklaring. "Het is politieke wil, er is geen duidelijke motivering", stelde ze.

Volgens de Ruijter moet opnieuw worden onderzocht wat het beste tracé is. De milieu-effectrapportage die er nu ligt deugt volgens de actiegroep niet. "Die gaan we aanvechten." A4 west Funest wil drie varianten goed onderzocht zien. De kortste route, zoals gepresenteerd in de jaren tachtig: "Die route is toen afgewezen omdat natuurgebied de Dassenburcht een waterwingebied was. Dat is niet meer zo. Het lijkt ons nog steeds de beste route", stelt De Ruijter. Maar ook de Oost-variant (tussen Steenbergen en Welberg) en de West-variant (om Steenbergen heen) moeten opnieuw worden bekeken. "Zet alle gevolgen voor natuur, milieu en economie naast elkaar en maak een goede keuze."