Boos CDA trekt voorstel starters woningmarkt in

9 maart 2007

Boos CDA trekt voorstel starters woningmarkt in

Het CDA trekt haar voorstel 'betaalbare koopwoningen voor lagere inkomensgroepen' terug. De raadsfractie vindt dat het college het initiatief op voorhand kansloos maakt.

Het CDA was al zwaar teleurgesteld dat het plan in de laatste raadsvergadering van de agenda werd gehaald. Vooral de PvdA wilde meer tijd om het CDA-voorstel te bestuderen. Bovendien kondigde het college eigen maatregelen aan om het woningbezit onder starters te stimuleren.

Het CDA-plan kwam er kort gezegd op neer dat starters in eerste instantie een woning kopen tegen tachtig procent van de vraagprijs. De gemeente blijft eigendom van de overige twintig procent. Op het moment dat het inkomen van de eigenaar stijgt of het huis wordt verkocht, lost de eigenaar het resterende bedrag af. Deze maand zou de raad zich over zowel het collegeplan als het CDA-voorstel buigen, maar tot grote ergernis van het CDA geeft het college de gemeenteraad al op voorhand het advies om het plan van de christen-democraten níet te steunen.

"Dit kan absoluut niet. Zonder enige discussie, zonder dat in commissie en raad argumenten zijn uitgewisseld, wordt al een negatief advies gegeven", aldus een boze fractieleider Wim Musters. Hij heeft nog even overwogen de negatieve punten van het collegevoorstel op te schrijven. "Maar wij hebben geen zin in zo'n houthakkerscompetitie. Het college mobiliseert zijn troepen. Voor ons is dit zo een kansloos parcours. Wij hebben geen zin om aan een dood paard te trekken", zegt Musters. Het CDA zegt veel tijd en energie in het eigen initiatief gestoken te hebben. "Maar het lijkt erop dat het college het ons eenvoudigweg niet gunt."

Ook CDA-raadslid Leo Withagen neemt de zaak hoog op. "Het recht van initiatief is het hoogste middel dat een raadsfractie kan inzetten. De voorzitter van de gemeenteraad moet ervoor zorgen dat die democratische kanalen begaanbaar blijven. Door deze actie wordt een dergelijk initiatief ontmoedigd. Ons voorstel krijgt nu geen eerlijke behandeling."

Volgens het CDA hadden de voorstellen zelfs prima naast elkaar kunnen worden uitgevoerd. "Ons voorstel gaat nu in de la. Wellicht dat het over een tijd er nog eens wordt uitgehaald."

Het CDA trekt haar voorstel over starters op de woningmarkt in. De partij is boos dat het college de raad op voorhand een negatief advies geeft over het plan.