Kant: 'Kamer terug van reces voor debat thuiszorg'

25 juli 2007

Kant: 'Kamer terug van reces voor debat thuiszorg'

SP-kamerlid Agnes Kant wil in verband met de ontslagen in de thuiszorg op korte termijn een debat met staatssecretaris Bussemaker. Eenzelfde verzoek vorige week werd door andere fracties helaas terzijde geschoven.

Ze vonden het niet nodig en wilden eerst meer informatie. Kant: “Die informatie is er inmiddels. Uit het antwoord op mijn Kamervragen blijkt dat er volstrekt onvoldoende wordt ondernomen om ontslagen of verslechterde arbeidsvoorwaarden in de thuiszorg te voorkomen. In de overeenkomst tussen staatssecretaris Bussemaker, brancheorganisatie ActiZ en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten worden daar zelfs helemaal geen afspraken over gemaakt."

Vorige week bleek uit cijfers van ActiZ dat duizenden thuiszorgmedewerkers hun baan kwijt raken als gevolg van de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Ook bij het SP-meldpunt over de gevolgen van de WMO kwamen de afgelopen tijd steeds meer meldingen binnen van ontslagen in de thuiszorg. Zorginstellingen lijden inmiddels verlies op de huishoudelijke zorg.

Een tweede groot probleem in de thuiszorg zijn de klantenstops. Kant: “In een eerder spoeddebat ontkende de staatssecretaris – ten onrechte - dat er klantenstops zijn. Vandaag kondigde ook thuiszorginstelling Careyn in Zuid-Holland een klantenstop aan. De patiënten en de medewerkers van de thuiszorg komen steeds verder in de knel. Ik wil nu zo snel mogelijk van de staatssecretaris een reactie hoe zij dit gaat voorkomen."