Collegevragen: Toestand niet-geasfalteerde wegen

25 april 2010

Collegevragen: Toestand niet-geasfalteerde wegen

Veiligheid is meer dan alleen ‘blauw op straat’ of camera’s in het straatbeeld. Veiligheid is ook veilige bestrating op wegen, straten, voet- en fietspaden.

Veel van de straten in Bergen op Zoom liggen vol met kuilen en gaten en is de ruimte tussen de tegels en stenen erg groot. Niet veilig dus. Ook de voet- en fietspaden zijn niet veilig. Veel van de voetpaden zijn voor iemand in een rolstoel, of die slecht ter been is of met een kinderwagen nauwelijks begaanbaar. En ook fietspaden zijn niet allemaal even veilig. Vorig jaar nog viel een vrouw van haar fiets door een losliggende tegel die omhoog stond. Daarom heeft de SP-fractie vragen gesteld aan het college over de toestand van de niet-geasfalteerde wegen in de gemeente Bergen op Zoom.

De geasfalteerde wegen liggen er door de vorst slecht bij. Hier moet natuurlijk snel iets aan gedaan worden. Maar onze gemeente heeft niet alleen geasfalteerde wegen die er slecht bij liggen. Ook de wegen, straten, fietspaden en voetpaden die niet geasfalteerd zijn liggen er slecht bij. Veel voetpaden zijn nauwelijks begaanbaar met een rolstoel, kinderwagen of zonder struikelen te belopen. Ook liggen veel fietspaden er slecht bij. Tegels die ver uit elkaar liggen, ongelijk en los liggen.

1. Is portefeuillehouder op de hoogte van de toestand van dit soort wegen?
2. Onderneemt portefeuillehouder op korte termijn actie om deze problemen aan te pakken?
3. Wat is de termijn die ligt tussen melding van slecht wegdek (losliggende tegels etc.) en reparatie van het wegdek?
4. Bij ongevallen veroorzaakt door slecht wegdek, is de gemeente dan aansprakelijk? Zo ja, hoeveel schadeclaims zijn er de afgelopen 5 jaar bij de gemeente binnen gekomen en toegekend?