Geheimhoudingsplicht in de Raad

27 april 2010

Geheimhoudingsplicht in de Raad

In de feestelijke raadsvergadering van 27 april werden ook nog 2 geheimhoudingen bekrachtigd. De geactualiseerde cijfers uit de Beleidsanalyse Grondbedrijf en de grondexploitatie in het Beleidsverslag 2009 moeten achter gesloten deuren plaatsvinden. De SP fractie is hier tegen.

De SP vindt dat het openbare karakter van het ´Openbaar bestuur´ in
Bergen op Zoom zo langzamerhand een hoogst merkwaardige invulling krijgt, zeker wanneer het om vastgoed en grondzaken gaat. Natuurlijk kan het soms van belang zijn dat zaken achter gesloten deuren worden besproken. Maar dit dient eerder uitzondering dan regel te zijn. Ik wil er op wijzen dat een grote stad als Eindhoven, zonder noemenswaardige schade op jaarbasis slechts enkele besloten vergaderingen kent, en daarmee een grote mate van openbaarheid en transparantie naar haar burgers heeft. Ook wanneer het om vastgoed- en grondzaken gaat. Men verstopt zich ook niet achter de Wet Openbaarheid van Bestuur als het om Publiek Private Samenwerking gaat.
De SP is een voorstander van deze werkwijze, en vindt het van groot belang dat de hoeveelheid zaken in onze gemeente die onder geheimhoudingsplicht worden besproken, drastisch wordt verminderd.

Invulling gevend aan het voorgaande stemmen wij niet in met de agendapunten 8a en 8b.

Tot zover