Inbreng SP installatie College Linssen II

27 april 2010

Inbreng SP installatie College Linssen II

Op dinsdag 27 april werd het nieuwe College Linssen II geïnstalleerd. Gonny Andreas, fractievoorzitter van de SP heeft het volgende ingebracht.

Voorzitter, leden van de Raad, geachte bezoekers op de publieke tribune en luisteraars van de BRTO- radio.

De SP heeft op 5 maart bij de duiding van de verkiezingsuitkomsten haar voorkeur uitgesproken dat de grote winnaars van de verkiezingen- GBWP, maar zeker D66 (met virtueel 4 zetels) deel zouden uitmaken van het nieuw te vormen college. Een College met D66 is wat de burger wilde, maar uiteindelijk niet kreeg. In plaats daarvan is er gekozen om een college te vormen rondom- de numeriek grootste verliezer van verkiezingen- te weten ‘Lijst Linssen´, waarmee het ‘College Linssen 2´ een feit werd. Inderdaad, u hoort het goed. De SP heeft dit college al gedoopt tot Linssen II.

Met de combinatie VVD en Lijst Linssen- met belangrijke wethoudersposten op financiën, grondbedrijf, economische zaken en vastgoed- is er beleidsmatig gekozen voor versterking van het ´ondernemersklimaat´ c.q. het behoud van de ‘koopmansgeest´. Het coalitieprogramma ademt dan ook nadrukkelijk de keuze uit voor een terugtredende overheid ten gunste van het met publiek geld ondersteunen van het bedrijfsleven. Daartoe wordt zelfs een gemeentelijk stimuleringsfonds ingericht, nota bene gevuld met
€ 1,7 miljoen vanuit het participatiebudget. Ook het omvormen van de ´Auvergnepolder´tot bedrijfsterrein wordt in deze bestuursperiode al voorbereid voor het bedrijfsleven.

Om dit coalitieakkoord- of moeten we ondernemerplan zeggen- te betalen, zal er bezuinigd moeten worden. De vraag is echter waar dit College op gaat bezuinigen. Zal er bezuinigd worden op de verwijdering van het verkeersscherm aan de Halsterseweg , het Havenplan, de Stadsentree, het Pleinenplan of het Stationsplan…?, de SP denkt van niet. Wij vrezen dat de heroverwegingen- een ander woord voor bezuinigingen- zullen leiden tot een negatieve bijstelling van het sociale voorzieningenniveau in onze gemeente. Wij hopen echter dat de deelname van de PvdA en GBWP aan dit college, de weegschaal van het College Linssen II op dit belangrijke onderdeel meer naar Links dan naar Rechts zal doen uitslaan. Alvast een oproep aan het nieuwe college, met name aan deze twee partijen: “Waak ervoor dat de laagste inkomens en hulpbehoevenden niet de dupe worden van de ondernemers in het College.”

Ter afsluiting.

Het moge duidelijk zijn, dat de SP, ondanks een aantal goede voornemens, een overwegend negatieve teneur in dit coalitieakkoord waarneemt. Wij maken ons grote zorgen over de inzet van publieke middelen ten behoeve van vooral veel economische doelen, die in onze optiek ten koste lijken te gaan van het sociale karakter van onze stad. Bijgevolg zullen wij dit akkoord afwijzen. Niettemin kan dit college, daar waar noodzakelijk en mogelijk geacht, in het belang van onze gemeente op een constructieve bijdrage vanuit de SP rekenen. Wij zullen evenwel onze steun of afwijzing aan toekomstige voorstellen laten afhangen van hun toegevoegde waarde voor onze stad en haar burgers.

Wij wensen dit college heel veel wijsheid en sterkte toe in de komende 4 zeer moeilijke jaren.

Tot zover voorzitter.

artikel BN/DeStem