Raad stemt in met welstandsvrije gebieden

28 april 2010

Raad stemt in met welstandsvrije gebieden

De raad heeft, met uitzondering van de SP, ingestemd met het aanwijzen van de wijken Bergse Plaat, Rode Schouw en De Beek tot welstandsvrije gebieden.

Wij vrezen voor verschijningsvormen van huizen die er op tekening of maquette nog wel aardig uitzien, maar die in werkelijkheid sterk afwijken van hun omgeving met burenruzies en gerechtelijke procedures tot gevolg. Wij stellen ons op het standpunt: ‘Waar de vrijheid van de één begint, eindigt die van een ander”.

Diverse partijen kwamen dicht bij het standpunt van de SP en benoemden ook de kans op burenruzies en procedures. Bij stemming bleek echter dat ook deze partijen voorstander zijn voor het aanwijzen van bovenstaande wijken tot welstandsvrije gebieden.

Tijdens de vergadering werd ook een motie van VVD, Lijst Linssen en CDA behandeld. Deze drie partijen riepen het College op om ook de 27 vrije kavels op 'Het Groene Gordijn' (Cort Heijligers-terrein) tot welstandsvrij gebied te verklaren. Hier was, naast de SP, ook de BSD tegenstander van, echter om andere redenen.