Voortgang ontwikkeling Stationsgebied: 23000m2 kantoorruimte

24 mei 2010

Voortgang ontwikkeling Stationsgebied: 23000m2 kantoorruimte

In de raadsmededeling Voortgang ontwikkeling Stationsgebied staan een aantal plannen waar de Bergse SP grote vraagtekens bij heeft. Ondanks de structurele leegstand van kantoren in onze gemeente worden er volgens de raadsmededeling minstens 23.000 vierkante meter nieuwe kantoorruimte gerealiseerd.

Voorzitter.

Dat het gebied bij het station aan een opknapbeurt toe is staat ook voor de SP buiten kijf. Wij hebben echter wel bedenkingen bij de voorgenomen bouw van de kantoorgebouwen. Wij vragen ons af of er wel behoefte bestaat aan meer kantoorruimte, er staan immers al zoveel kantoren leeg in Bergen op Zoom.

Aansluitend hebben wij daarover de volgende vragen aan de wethouder:
1. ‘Hebben zich al gebruikers (potentiële huurders) voor de kantoren aangediend’, zo ja welke partijen ?

2. Zijn er al huurgaranties afgegeven? En zijn er met de projectontwikkelaar huurgarantietermijnen afgesproken?

Ten aanzien van de herinrichting van de Zuidoostsingel- Oudestationsweg, het Busstation en het Stationsplein vinden wij dat de herinrichting van deze straten/plein duurzaam dient te zijn en de inrichting van het busstation bus- en publieksvriendelijk.

Verder is de SP tevreden over de forse uitbreiding van het aantal fietsenstallingen. Daarbij opteren wij echter wel voor goed bewaakte fietsenstallingen met o.a. ruimte voor de stalling van scootmobielen en brommers. Ook vinden wij dat er ruime openingstijden dienen te zijn. Zeker een half uur voor de eerste trein, maar ook tot een half uur na de laatste trein.
En ter afsluiting rest de SP nog één vraag:
‘Wat gaat dit hele plan kosten, en hoe financieren we het?