h

Inbreng SP Behandeling Beleidsverslag

24 juni 2010

Inbreng SP Behandeling Beleidsverslag

Op donderdag 24 juni werd in de Raadsvergadering de vaststelling beleidsverslag behandeld. Hieronder de inbreng van de SP-fractie.

Voorzitter.

Voorzitter, college, raad, belangstellenden op de publieke tribune en luisteraars van de BRTO- radio:

Allereerst wil ik namens de SP- fractie een woord van lof uitspreken richting het college en in het bijzonder de ambtelijke dienst voor de overzichtelijke samenstelling van het ‘Beleidsverslag’ en de beantwoording van onze vragen, die ondanks de late inzending toch nog zijn beantwoord. Naast deze woorden van lof zie ik mij helaas ook genoodzaakt een kritische kanttekening te maken bij de beantwoording van onze vraag over de reserve Werk en Inkomen, voor 2004 de WFA- reserve geheten. Wat is er aan de hand? Al voor het derde achtereenvolgende jaar vraagt de SP- fractie tevergeefs om het besluit tot inrichting van deze reserve. Er wordt gewoon geen antwoord gegeven. Ook ten aanzien van ons verzoek tot het verkrijgen van een mutatie- overzicht van deze reserve over de periode voorafgaand aan 2002 vangen wij al twee jaar bot. Voorgeschiedenis: In 2008 ging het eveneens mis. Toen betrof het een soortgelijke vraag over de periode 2002 t/m 2008. Het door ons gevraagde mutatie- overzicht werd pas verkregen na persisterend aandringen door een collega raadslid, die het afschepen met het non- antwoord in het verkeerde keelgat was geschoten. Het moge duidelijk zijn dat de SP weinig begrip kan opbrengen voor de wederom ontvangen tegenwerking. Wij overwegen in deze een formele klacht in te dienen bij de voorzitter van de Raad.

Voorzitter, ik zal hier vanavond niet langer bij stil staan, en vervolgen met een korte beschouwing op enkele programma´s van het beleidsverslag, uiteindelijk heb ik vanavond maar vijf minuten spreektijd.

Ik wil graag beginnen met programma één, te weten ´Bestuur´. Ten aanzien van dit programma maakt de SP zich grote zorgen. Door de decentralisering van grote wetten als bijvoorbeeld de WWB, WMO en de WSW zijn er de afgelopen jaren heel veel belangrijke taken, zonder de daarbij behorende financiering vanuit het Rijk, op het bordje van de gemeente terecht gekomen. Tegelijkertijd is er zeker het laatste jaar uit bezuinigingsoverwegingen in onze gemeente een beweging in gang gezet om het personeelsbestand in te krimpen, waarbij uitstroommaatregelen niet zijn uitgesloten. Ter zijde: ‘Volgens geruchten zou dit in een enkel geval zelfs tot een riante afvloeiingsregeling hebben geleid.’ Bij de wens tot het optimaal uitvoeren van gemeentelijke taken staan de gegevens ‘meer taken door minder mensen’, naar onze mening op gespannen voet met elkaar. Het college doet voorkomen hier een oplossing voor te hebben gevonden. Men kiest in deze voor schaalvergroting/ verregaande samenwerking met andere gemeenten, die bijvoorbeeld nu al haar beslag krijgt in een intergemeentelijke belastingdienst. Ook het idee van een gezamenlijke Sociale Dienst lijkt weer te worden afgestoft, zelfs al is twee jaar geleden overduidelijk gebleken dat hier geen draagvlak voor bestaat. Tot onze spijt wordt er in de berichtgeving over dergelijke opschalingen meer gewezen op de vermeende voordelen dan op de nadelen voor de burger, het personeel en de Raad van onze gemeente. De SP zou willen zeggen: ´Bezint eer ge begint.´

Programma twee; Openbare orde en Veiligheid. De SP heeft met instemming kennisgenomen van de positieve effecten van de sluiting van de commerciële coffeeshops. Maar jammer genoeg zijn er niet alleen maar juichende geluiden. De handel is verschoven naar de kernen- en wijken in onze gemeente. En verder is de lokale softdruggebruiker- meer dan ooit- overgeleverd aan het illegale circuit. Het moge duidelijk zijn dat de SP deze ontwikkelingen zeer ongewenst vindt. Daarom blijven wij onverkort pleiten voor een niet- commercieel verkooppunt binnen onze gemeente.

Programma 3; Sociale zaken. Bij dit programma wil ik het hebben over het participatiebudget. De SP is niet bijzonder tevreden over de aanwending van dit budget in 2009, maar hetzelfde geldt ook voor de voorgaande jaren. Het betreft met name het gebruik van wat tot 2009 het ´Werkdeel´- van de WWB heette. Met lede ogen hebben we de afgelopen jaren de onbenutte arbeidsre-integratiegelden gezien, die werden meegenomen naar het volgende jaar. Onbegrijpelijk! En dan in 2009, een gewijzigde verantwoordingssystematiek naar het ministerie, en plotseling ter voorkoming van het terugvloeien van gelden naar het ministerie kon het geld wel worden uitgegeven. Prima, daar is het voor. De SP vind echter wel dat dit geld aan de doelgroep, dus primair aan mensen (het Persoonsgebonden Reìntegratie Budget is hier een uitstekend instrument voor) en niet vooral aan instanties, bedrijven- of programmabegrotingen ten goede dient te komen. U zult begrijpen dat de SP de overschotten op het participatiebudget wil uitbannen door er voor te zorgen dat het beschikbare geld daadwerkelijk aan de doelgroep wordt uitgegeven. En ten aanzien van mogelijke overschotten op het ‘inkomensdeel - van de WWB’ (zeker wat betreft armoedegelden), daarvan vinden wij dat deze geoormerkt zouden moeten worden. Als Raad kunnen wij hier toe beslissen, per slot van rekening kunnen we ook de parkeeropbrengsten oormerken.

Programma 6; Onderwijs. Combinatiefuncties, wij willen een compliment geven ten aanzien van de voortvarendheid waarmee de invoering van deze functies is opgepakt. Op hetzelfde programma wil de SP de maatschappelijke stages en leerwerkplekken onder de aandacht brengen. Daartoe willen wij de politieke partijen in deze Raad oproepen om stageplaatsen/ leerwerkplekken ter beschikking te stellen. Dit is mogelijk, de SP is u leden van de Raad in 2008 voorgegaan.

Programma 7; Verkeer en Vervoer. Bij dit programma heb ik een hele korte vraag aan portefeuillehouder over de Herinrichting Openbare Ruimte Binnenstad fase 13 en 14. Onze vraag: “ Hoe is het mogelijk dat hier kredieten voor worden gereserveerd (zie: kredietrapportage ‘Paradegebied’) alvorens hier een politiek besluit over is genomen?
Programma 12; Zorg. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, de SP is voorstander van het terugdraaien van de bezuinigingen uit 2009 op de WMO. Wij maken ons grote zorgen over de nieuwe instroom vanuit de AWBZ in de WMO, die in onze optiek ten gevolge van deze bezuinigingen voor grote problemen zal zorgen. Net als op programma drie vinden wij dat de beschikbaar gestelde Rijksmiddelen moeten worden aangewend voor de doelen waarvoor ze ter beschikking zijn gesteld. Wat de SP betreft kunnen we ook ten aanzien van de WMO- gelden tot oormerken overgaan. Verder wil ik nog even aandacht vragen voor een heel specifiek onderdeel van dit programma, te weten: ‘Dierenwelzijn.’ De SP vindt dat er nu eindelijk na meer dan 10 jaar praten een nieuw dierenasiel moet komen, waarvan acte.

Welzijn. De SP blijft zich onverkort inzetten voor van een wijkcentrum in ´Noordgeest´. Met het beleidskader zal de SP zeker met een voorstel hierover komen.

En ik sluit af met Programma Gronden.

In een persoonlijk schrijven aan de voorzitter van de ‘auditcommissie’ heb ik als lid van de ‘auditcommissie’ kenbaar gemaakt dat ik niet kon instemmen met het advies van de ‘auditcommissie’ ten aanzien van het beleidsverslag. Ik vond- en vind namelijk dat de ramingen ten aanzien van de exploitatieopbrengsten bij de diverse bouwprojecten te rooskleurig worden voorgesteld. Ik voel mij in deze mening gesterkt door de negatieve ontwikkelingen die gaande zijn op name bouwprojecten als de ‘Bergse Haven’- waarvan ook nog de actuele cijfers ontbreken- ‘Noordland’ en de ‘Markiezaten´. Daarnaast vond ik het advies vanuit de auditcommissie aan de Raad om in te stemmen met het ´Beleidsverslag´ taakoverschrijdend. Ik vond dat de ‘auditcommissie’ zich ten aanzien van dit punt neutraler diende op stellen en het maken van die conclusie/ beoordeling aan de Raad diende over te laten. Als laatste wil ik nog een opmerking maken over de actuele waarde van het voorliggende beleidsverslag. Naar mijn mening dient dit verslag te worden aangepast, omdat zich na de balansdatum nieuwe ontwikkelingen (de rapporten van Deloitte) hebben voorgedaan, die in mijn optiek dienen te worden meegenomen in het Beleidsverslag voordat dit verslag door de Raad kan worden goedgekeurd. Hier is overigens door mij een vraag over ingediend, die tot op heden niet is beantwoord.

Voorzitter,
In mijn hoedanigheid als SP- raadslid, na weging van de hiervoor genoemde bezwaren, zal ik het nu voorliggende ´Beleidsverslag´- evenals de jaarrekening niet goedkeuren.
Tot zover.

WMO 2009: een taakstelling van € 200.000 per jaar en het gebruik van een incidentele meevaller van € 765.000 die werd aangewend ( € 191.500 per jaar) om de begrotingstekorten over de jaren 2010 t/m 2013 te verminderen.

U bent hier