Opinie: Citymarketing is niets meer dan gebakken lucht

18 juni 2010

Opinie: Citymarketing is niets meer dan gebakken lucht

“Op dit moment is Bergen op Zoom onvoldoende bekend en heeft het een diffuus imago. Door Bergen op Zoom te positioneren op basis van haar merkwaarden bedrijven, veelzijdig en Bourgondisch, willen we het imago duidelijk neerzetten. De Toekomstvisie 2025 en de merkwaarden vormen samen de toetssteen voor ontwikkelingen in Bergen op Zoom.”

Het verwondert mij te lezen in de Raadsmededeling Uitvoeringsprogramma Citymarketing (RMD10-0080) dat Bourgondisch een van de drie merkwaarden is. Is het namelijk niet zo dat juist vorig jaar het Bourgondische geschrapt moest worden van de Krabbenfoor? Overigens heeft men al veel langer geleden het Bourgondische karakter van de Krabbenfoor vaarwel gezegd. Waren vroeger de gevels nog versierd en de kooplieden gekleed in klederdracht is het nu een sliert van kraampjes waar weinig fantasie vanuit gaat. Juist met die Bourgondische Krabbenfoor wist Bergen op Zoom zich op de kaart te zetten.

En dan de ambities die het College stelt.

Bergen op Zoom als funshopstad. Het winkelgebied van Bergen op Zoom is natuurlijk wel wat groter dan alleen ‘De Parade’. Eenmaal buiten het Paradegebied is het niet veel bijzonders. Helaas heeft Bergen op Zoom helemaal niets in het gebied waarmee het zich kan onderscheiden van Roosendaal, Breda en Goes. Veel kledingwinkels, schoenwinkels en telecomwinkels en een Febo.

Ook bedrijven vinden de gang naar Bergen op Zoom niet. Bedrijven vestigen zich liever in Roosendaal en Breda omdat deze steden industriegebieden direct aan de snelweg hebben liggen. Bergen op Zoom zou zich moeten inspannen om andere soorten ‘industrie’ naar zich toe te trekken. Kennis en Zorg bijvoorbeeld.

Laten we over wonen maar niets zeggen. De ‘Bergse Haven’ is een debacle gebleken waar naar mijn mening nooit aan begonnen had mogen worden. Met het bouwproject ‘De Markiezaten’ gaat het wellicht iets beter, er zijn namelijk meer huizen gebouwd dan het handjevol op ‘De Kiek’ voor de ‘Bergse Haven’. Maar toch is ook dat project niet iets om over naar huis te schrijven en net te doen alsof het een klein succesje is.

En dan hebben we nog toerisme. De ‘Binnen Schelde’ had dè plek moeten zijn voor toerisme. Lekker badderen aan wat vroeger ‘De Zeekant’ was en nu een slecht onderhouden binnenmeertje is. Geen watertoerisme voor Bergen op Zoom dus. Bezichtiging van ons Stadspaleis Het Markiezenhof en de St. Gertrudiskerk, oftewel De Peperbus, kan ik iedereen aanraden. Maar daar ben je in een paar uur ook uitgekeken. Een stadswandeling is ook leuk, maar dan loop je ook grotendeels langs al die 13 in 1 dozijn winkels die Bergen rijk is.

Hoe de gemeente omgaat met Citymarketing lijkt mij niet de juiste. Voor 25.000 euro een uitroepteken laten maken door een reclamebureau terwijl dit ook door middel van een prijsvraagje door een burger verzonnen had kunnen worden. Overigens ben ik steeds van mening dat er een veel te groot budget is voor deze gebakken lucht. Met 100.000 euro kan er ook meer dan genoeg aan Citymarketing gedaan worden. Vooral ook omdat de gemeente aan de burger vraag zich als ambassadeur in te zetten om Bergen op Zoom op de kaart te zetten.

Maar hoe kan je als gemeente zoiets aan je burgers vragen? De Bergse burger vindt zijn stad niet veel bijzonders. Het enige waar de Bergenaar echt trots op is, is de Vastenavend. Maar daar willen we juist geen mensen van buiten ons eigenste Krabbengat bij hebben.
Een ProefMei is een begin maar kan nog groter en beter, maar is afhankelijk van sponsoren. Wanneer het ‘Pleinenplan’ helemaal klaar is kan er op elk plein in de Bergse Binnenstad een ‘eettent’ komen. Een soort ‘Antwerpen Proeft’ en ‘Het Bollekesfeest’. Drie dagen eten en genieten van de culinaire streekproducten.

Maar er zijn natuurlijk meer evenementen voor Bergen op Zoom te verzinnen. ‘Bergen Zingt’ bijvoorbeeld, een groot zangfestijn op de ‘Bergse Huiskamer’. We barsten namelijk van de vele zangkoren. We dienen echter wel rekening te houden met de geluidsoverlast voor de bewoners van het centrum.

Het op de kaart zetten van Bergen op Zoom kan met heel wat minder geld dan de 835.000 euro per jaar die het College er nu voor heeft staan. Jarenlang heeft Bergen op Zoom het met veel minder gedaan en was het budget vaak te hoog. Ondanks dat was het niet minder gezellig en druk.

Ondanks dit alles prijs ik me toch heel gelukkig om in Bergen op Zoom te wonen en te leven. Geen betere plek op aarde dan ’t Krabbegat.

Marco Hart
Fractie-assistent