Bergse Haven - inbreng deel 1

14 juli 2010

Bergse Haven - inbreng deel 1

Op dinsdagavond 13 juli werd er in de Raad gedebatteerd over de onderzoeksrapporten van Deloitte naar "Nedalco" en "De Bergse Haven". Vanwege de lengte plaatsen wij de inbreng van de SP in vier delen op de website.

Het eerste deel gaat over de werkwijze van Deloitte. Deel twee gaat over het hoofdpijn dossier Bergse Haven/Nedalco. Deel drie neemt ons mee terug in de tijd naar 28 juni 2004 en in deel vier sluiten wij af met "Hoe nu verder?"

Voorzitter, college, raad, belangstellenden op de publieke tribune en luisteraars van de BRTO- radio:

Om te beginnen wil ik eerst enkele woorden wijden aan de rapporten van Deloitte. De SP vindt deze rapporten, of althans de samenvattingen ervan, ondermaats en een gerenommeerd bureau als Deloitte onwaardig. De voorliggende rapporten roepen meer vragen op, dan dat ze antwoorden geven. Deloitte weet dit, maar verschuilt zich achter de onderzoeksopdracht. Een opdracht die naar onze mening veeleer naar de letter dan naar de geest van de opdracht is gehanteerd. De kool en de geit worden gespaard, de kerk moest in het midden blijven, men kon of wilde niet beter. De vele onderzoeksvragen vanuit de Raad werden maar ten dele- en in aantal gevallen zelfs helemaal niet beantwoord. Hetzelfde lot waren de aanvullende vragen vanuit de Raad beschoren. Ronduit gênant, een wanprestatie voor ruim € 240.000 .