Bergse Haven - inbreng deel 4

14 juli 2010

Bergse Haven - inbreng deel 4

Op dinsdagavond 13 juli werd er in de Raad gedebatteerd over de onderzoeksrapporten van Deloitte naar "Nedalco" en "De Bergse Haven". Vanwege de lengte plaatsen wij de inbreng van de SP in vier delen op de website.

Het eerste deel gaat over de werkwijze van Deloitte. Deel twee gaat over het hoofdpijn dossier Bergse Haven/Nedalco. Deel drie neemt ons mee terug in de tijd naar 28 juni 2004 en in deel vier sluiten wij af met "Hoe nu verder?"

Hoe nu verder?
Voorafgaand aan deze bijeenkomst is er met de toezending van de antwoorden op de Raadsvragen door het College een brief met verbeterpunten naar de toekomst meegestuurd. Psychologisch handig ingekleed.
Men probeert de kou uit de lucht te halen, voor zover hier sprake van kan zijn met deze temperaturen. Men tracht kritiek te pareren door alvast door alvast verbeterpunten aan te dragen.

De SP vindt aandacht voor riciso- management, dossiervorming, archivering en contractvorming op zich logische verbeterpunten. Wij vinden echter wel dat deze verbeterpunten het paard achter de wagen spant in dit dossier, Dit had namelijk gelijk moeten gebeuren, zeker bij een majeur project als dit, met een globale exploitatie opzet van 490 miljoen Euro.

Men belooft beterschap voor de toekomst, maar weigert vooralsnog politieke consequenties te verbinden aan het persoonlijk falen uit het verleden.

De SP heeft weinig vertrouwen in een betere toekomst, zolang onze bestuurders via onverantwoorde PPS- constructies kunnen blijven speculeren met publiek geld en hun falen ook nog eens met geheimhouding kunnen afdekken.

Ter afsluiting hebben wij een drietal vragen aan het college:

• Is de 75 miljoen aan bankgarantie onderdeel van de borg van 120 miljoen Euro?

• Sust- regeling. Is deze afspraak met AM en Amvest nog altijd van kracht?

• Is onze informatie correct dat accountantsbureau Deloitte, de accountant van de GEM Bergse Haven is?

Tot zover.