Nieuwe poging College voor Shared Service Center

6 juli 2010

Nieuwe poging College voor Shared Service Center

Net als in de jaren 2007 en 2008 probeert ook in 2010 het College het weer om over te gaan tot een Intergemeentelijke Sociale Dienst (Shared Service Center). Net als in die jaren heeft de SP hier haar bedenkingen bij. Tijdens de behandeling van de raadsmededeling "Samenwerking op het terrein van Sociale Zaken met de gemeenten Steenbergen en Woensdrecht" heeft raadslid Gonny Andreas haar bedenkingen uitgesproken.

Voorzitter.

Even een woord vooraf. Voor de duidelijkheid hanteer ik de RIS/ versie van deze Raadsmededeling, die in haar in inleiding verschilt met de door ons ontvangen papieren versie. Vervolgens ga ik met u terug in de tijd naar 2007 en 2008. In deze jaren heeft de SP haar bedenkingen tegen de inrichting van een Shared Service Centre, zeker in de vorm van een ‘openbaar lichaam’, al kenbaar gemaakt. Onze argumenten van toen zijn vandaag niet anders. In de nu voorliggende raadsmededeling wordt net als in 2007 de term ‘Bestuursopdracht’ gebruikt om de ontwikkeling van een gefaseerde verregaande samenwerking tussen (nu nog) een drietal gemeentelijke sociale diensten te legitimeren. Wij willen er op wijzen dat deze ‘Bestuursopdracht’ een zelfopgelegde taak van het college is, die niet is bekrachtigd door een Raadsbesluit.

Verder doet deze Raadsmededeling ons naar vorm en inhoud heel veel denken aan de Raadsmededelingen- en voorstellen over de inrichting van het Shared Service Centre uit 2007 en 2008, het lijken wel kopieën. In onze bijdrage over het beleidsverslag 2009 hebben wij er op gewezen dat twee jaar geleden in deze Raad duidelijk is gebleken dat er geen draagvlak voor een intergemeentelijke sociale dienst bestond. Dit vormde toen voor de andere Raden uit de deelnemende gemeenten reden genoeg om ook af te haken. Maar ja, andere tijden, nieuwe Colleges en nieuwe Raden. Enfin als college- of moet ik de Colleges zeggen- negeren we de signalen uit het verleden, en gaan onverdroten verder op de weg die de toenmalige Colleges twee jaar geleden hebben uitgezet. Dit plan tot schaalvergroting lijkt koste wat kost doorgang te moeten vinden. Net als toen hanteert men nu wederom alleen de voordelen van een dergelijke opschaling, zonder daarbij aandacht te besteden aan de nadelen voor de burger, het personeel van de diverse sociale diensten, alsmede de afnemende invloed van de Raden op het sociale beleid binnen hun gemeenten. Ook het nut- en de noodzaak, evenals een gedegen kosten- batenanalyse worden achterwege gelaten.

Daarom zullen wij het als SP nog maar een keer op een rij zetten. Daarbij raden wij onze commissieleden aan om kennis te nemen van de Rapporten van ‘Blaauwberg’ en ‘Divosa’ over schaalvergroting, die wij als leidraad hebben gehanteerd.
De SP pleit voor het geven van duidelijkheid bij deze opschaling over:
 de positie van de cliënten bij de inrichting van deze regionale sociale dienst,
 de positie (werkgelegenheid) van het personeel van onze- en de andere deelnemende Sociale Dienst(en),
 de beleidsbepalende rol van de gemeenteraad inzake het bijstands- en armoedebeleid,
 de financiële consequenties voor de gemeente Bergen op Zoom, die in deze raadsmededeling niet of nauwelijks worden belicht,
 de implementatie van het rekenkameronderzoek uit 2008, inzake arbeidreïntegratie in Bergen op Zoom,
 de aanstelling van een (mogelijk externe) projectbegeleider en communicatie- adviseur.

Alvorens verdere stappen te zetten stelt de SP voor een:
• gedegen onderzoek in te stellen naar het nut en de noodzaak van deze intergemeentelijke sociale dienst,

• voor- en nadelen van de ontwikkeling tot één regionale sociale dienst in kaart te brengen,

• een kosten- batenanalyse uit te voeren,

• de bevindingen van het regionale Rekenkameronderzoek naar de arbeidsreïntegratie in Bergen op Zoom mee te nemen in het beeld van nut en noodzaak, alsmede in de beoordeling van de voor- en nadelen,

• pas op de plaats te maken met het aanstellen van een procesbegeleider en communicatie- adviseur.

Voorzitter,

De SP overweegt volgende week een motie van deze strekking aan de Raad voor te leggen. Verder heb ik nog een verzoek aan de wethouder. De SP zou graag zien dat de geheimhouding van de notulen van een besloten gedeelte van de commissievergadering Mens en Maatschappij uit april/ mei 2008 over dit onderwerp wordt opgeheven. Gelet op de aanstaande voetbalwedstrijd, zal ik het hier voor vanavond bij laten.

Tot zover.