Verslag Politieke dag BUS - 28 mei 2010 Werkgroep Armoede en Politiek

23 juli 2010

Verslag Politieke dag BUS - 28 mei 2010 Werkgroep Armoede en Politiek

Op 28 mei 2010 herstelt vereniging BUS een traditie door het houden van een dag, waarbij belangrijke zaken voor de doelgroep worden voorgelegd aan 'de politiek'.

De inzet van deze politieke dag ligt in het verlengde van de activiteiten van de Werkgroep Armoede en Politiek, WAP, die vorig jaar tijdens een bijeenkomst een handreiking over de bevordering van het gebruik van inko¬mens¬ondersteunende regelingen presenteerde.
Onderdeel daarin is ook de omgang met de uitvoerders en de lokale politiek.

Dit keer - kort voor de Tweede Kamerverkiezingen- wordt een deel van het doel van deze handleiding voorgelegd aan landelijke politici, in de vorm van twee stellingen.
De eerste stelling betreft het oormerken van armoedegelden vanuit 'Den Haag' en de tweede stelling betreft uitbetaling met terugwerkende kracht als minima, aantoonbaar, niet correct geïnformeerd werden.

Alle politieke partijen waren uitge¬no¬digd. Vijf partijen, en zeker niet de minste, geven acte de présence ; CDA, D66, PvdA, GL en SP. Van vier partijen - VVD, Christen Unie, SGP en de Partij voor de Dieren - kwamen afmeldingen binnen vanwege tijdsgebrek of gebrek aan mensen en van twee - PVV en TON - kwam geen reactie.

De zaal is nokvol met ruim zeventig afgevaardigden vanuit de ledengroepen van BUS en ongeveer dertig beleidsmakers ; gemeenteraadsleden, ambtenaren en een enkele (oud)wethouder.

De Werkgroep Armoede en Politiek organiseert de dag, ondersteund door vaste medewerkers Frank Zitter en William Peters. Een keurig in het pak gestoken Jur Froma verwelkomt iedereen aan de deur en leidt hen richting inschrijving bij gastvrouw Ephelyn Tjong Ayong en eerder genoemde Frank.

Marc Albers, voorzitter van de WAP, heet iedereen van harte welkom en komt, na enkele huishoudelijke mededelingen, al snel tot het doel van de dag.
Hij refereert aan een recent manifest van de Sociale Alliantie, waarin opgeroepen wordt tot het armoedevrij maken van Nederland per 2020. Daarbij doelt men niet alleen op financiële armoede, maar vooral ook op sociale armoede.
BUS is één van de vele organisaties die dit manifest onderschrijft en ondersteunt.
Ook de WMO, Wet Maatschappelijke Ondersteuning, passeert kort de revue.
De grondslag van deze wet behelst het recht en de plicht om te participeren in een toleranter, transparanter en eerlijker samenleving.

Er zijn een paar zaken die alleen door onduidelijke of niet aanwezige regelgeving fout gaan. Marc hoopt dat wij daarvoor vandaag een eenduidige oplossing vinden en overeenstemming bereiken. Hij vraagt het publiek daarom om zich bij de stellingen te houden en verre te blijven van verhitte discussies met aan het eind van de dag de waarheid ergens gewond in het midden.

Trots blikkend op de panelleden, weet Marc één ding zeker. Welke prognose ook gevolgd wordt, hier is een ruime meerderheid van de Tweede Kamer na 9 juni vertegenwoordigd. We kunnen dus zaken doen richting gelijke behandeling !

Onder leiding van William stellen de, toekomstige, Kamerleden zich voor.
Aan de paneltafel zitten Constantijn Dolmans (D66), Gon Mevis (Groen Links), Elly Blanksma (CDA), Hans Spekman (PvdA) en Nico Heijmans (SP).

Terug aan de spreekstoel leidt Marc de eerste stelling in.
Als het NIBUD het inkomen van minima berekent, dan wordt er van uitgegaan dat iedereen maximaal gebruik maakt van alle gelden die Den Haag voor hen in het gemeentefonds stort. Dat veel van deze gelden niet terechtkomen is bekend, het zogenaamde “Niet-Gebruik”. Er zijn grote verschillen per gemeente en daardoor is er grote ongelijkheid tussen burgers van verschillende gemeenten.
Bij een aantal gemeentes verdwijnt veel geld, bestemd voor minima, uiteindelijk in de pot algemene middelen en mag dan overal aan besteed worden. Heel zwart gezegd loont het dus om mensen niet goed over hun rechten te informeren en dat is niet acceptabel. Als Den Haag geld bestemt voor de zwakkeren in onze samenleving, dan dient dat geld ook aan hen uitgegeven te worden volgens eenduidige regels. Gemeenten die geld overhouden dienen beboet te worden. Marc heeft wel ideeën over hoe dat zou moeten, maar wil dat eerst een paar zaken aan de basis goed afgesproken worden. Daarom deze dag.

Hoeveel geld aan minima wordt uitgegeven bepaalt de, door ons gekozen, politieke macht. Als die macht iets toekent, bent u het dan met elkaar eens dat deze gelden niet voor andere zaken uitgegeven mogen worden door ze vast te leggen, middels het zogenaamde oormerken ?

Tijdens de ochtendsessie reageren alleen de panelleden. Met het publiek is afgesproken dat zij vragen en opmerkingen opschrijven ter behandeling in de middagsessie. William leidt de paneldiscussie over het oormerken.

(download hier het volledige verslag in PDF-formaat)