Bergen op Zoom, 800 jaar stad

23 september 2010

Bergen op Zoom, 800 jaar stad

In 2012 heeft Bergen op Zoom 800 jaar stadsrechten. Maar is dat wel zo? In 1987 vierden wij 700 jaar Heerlijkheid. De Gemeente zocht en vond toen een reden om eens flink uit te pakken om de gerenoveerde monumenten in het licht te zetten. En nu is het niet anders.

Op basis van een oorkonde uit 1212 die verwijst naar de “oppida libera”, vrije steden, heeft Bergen op Zoom weer een gezochte reden gevonden om een historisch feest te organiseren. We vieren dus niet dat Bergen op Zoom al 800 jaar stad is. Nee, we vieren dat Bergen op Zoom 800 jaar geleden genoemd werd in een oorkonde. Stadsrechten kregen we waarschijnlijk al rond 1200 maar daar hebben de historici nog niets over gevonden. Het zal ons echter niet verbazen als over 'enkele jaren' weer een ander historisch feit gevonden wordt om vanuit economische motieven een feestje te organiseren.

De SP is zeker niet tegen een feestje. Wij vinden echter wel dat het zeer ongepast zou zijn, zeker met de aanstaande ingrijpende bezuinigingen in het verschiet, dat er grootschalig wordt uitgepakt. Als er al een feestje wordt georganiseerd, willen wij dit heel bescheiden houden, onze stad heeft namelijk weinig reden tot feestvieren. Wij willen hier zo min mogelijk publieke middelen voor vrijmaken, en zeker geen extra gelden. Wij vinden dat één en ander binnen de bestaande budgetten voor ‘Stadspromotie’ dient te worden georganiseerd.

Aldus Gonny Andreas.

(c)2010 SP Bergen op Zoom