Collegeprogramma 2010-2014

17 september 2010

Collegeprogramma 2010-2014

Het Collegeprogramma 2010-2014 is een feit. In de Raadsvergadering van 16 september hebben alle partijen zich mogen uitspreken over het programma dat het College de komende 4 jaar als leidraad zal gebruiken. Een programma vol ambities die we nog kennen uit de vorige periode, een programma met een erg hoog "kan" en "zou kunnen" - gehalte.

Zo worden het ‘Pleinenplan’ en de aanleg van een groteske stadsentree aan de Rooseveltlaan en Stationsgebied (duizenden vierkantemeters kantoren) doorgezet. Ook wordt de Auvergnepolder niet vergeten in het programma. Weliswaar niet om veilig te stellen maar om alvast een voorschot te nemen op eventuele ontwikkeling tot industriegebied na 2014.

Hoe de ambities betaald gaan worden staat niet te lezen in het amper 3 pagina’s tellend verhaal van de wethouder van Financiën, Ad Coppens. Wat we daar wel kunnen lezen is dat er op Sociale voorzieningen/Inkomen, Zorg, Sport, Welzijn en Onderwijs voor ruim 2 miljoen bezuinigd gaat worden. Deze bezuiniging komt uit de portefeuille van 1 wethouder vandaan: Maarten van Eekelen. De overige 3 wethouders bezuinigen gezamenlijk 1,9 miljoen euro.

Het is duidelijk waar de rekening van de Crisis, het Bergse Haven Debacle en de torenhoge ambities van de wethouder van alles, Ton Linssen, komt te liggen: de mensen die voor hun eerste levensbehoeften en zorghulp afhankelijk zijn van sociaal beleid. Terwijl deze mensen keihard geraakt zullen worden door de bezuinigingen heeft het College het plan om een stimuleringsfonds te vormen. Met dit fonds willen ze het ondernemingsklimaat versterken. Het College stelt hier 4,7 miljoen euro voor beschikbaar.

Met deze ontwikkeling wordt de titel van het Collegeprogramma al meteen onderuit gehaald. Want “Hard met een Hart, Sober, Sociaal, Ambitieus” kan je het niet noemen. Het is Hard zonder een hart, het is heel sober, zeker niet sociaal en uitermate ambitieus op de verkeerde punten. De solidariteitsgedachte van de PvdA en GBWP (zeker vanuit het Werknemersgedeelte van deze partij) heeft het verloren van de koopmansgeest van Lijst Linssen en de ondernemers van de VVD.

De SP heeft een advies aan het voltallig College gegeven: "Pas op dat u zich niet laat verblinden door uw ambities en onze stad van stoet en spel, tot een stad van praal en pronkzucht laat verworden. De ontluistering van het sprookje 'de Kleren van de Keizer' ligt namelijk erg dichtbij."

(c)2010 SP Bergen op Zoom

Inbreng SP bij behandeling Collegeprogramma 2010-2014 (PDF)