Tweede termijn Algemene Beschouwingen Bergen op Zoom

11 november 2010

Tweede termijn Algemene Beschouwingen Bergen op Zoom

Woensdagavond 10 november werden de Algemene Beschouwingen voortgezet met de tweede termijn van Raad en College en de stemmingen op amendementen, raadsvoorstellen en moties. De SP heeft 3 moties ingediend welke geen meerderheid in de raad wisten te halen (30 tegen, 3 voor).

Voorzitter,

Naar aanleiding van de vele reacties na mijn betoog in de eerste termijn,

het volgende:

Vele collega’s hebben mijn betoog in de eerste termijn over het ‘Parkeren’ opgevat als een groot ‘Nee’ , tegen alles wat er in de begroting staat. Ik wil mijn collega’s er op wijzen dat ik met mijn bijdrage ´Parkeren´ heb beoogd het college en deze raad op te roepen om kritisch en terughoudend te zijn met nieuwe ambities/ plannen. Maar ook niet moeten vergeten om de al bestaande plannen tegen het licht te houden. Dat is iets anders dan ergens op tegen zijn! Het woord ´Parkeren´ geeft het eigenlijk al aan. ´Parkeren´ betreft een tijdelijke hoedanigheid en geen statisch of permanent gegeven. Voor alle duidelijkheid: ´Ik heb met mijn inbreng willen aangeven dat we de lat van onze ambities, wensen en verlangens wel hoog kunnen leggen, maar dat we daar absoluut geen geld voor hebben. Verder heeft de SP er op geattendeerd dat we de tering naar de nering moeten zetten. Dat geldt niet alleen voor het huidige beleid, maar zeker ook voor toekomstig beleid. Logisch is dat er dan ook kritisch moet worden gekeken naar de uitvoerbaarheid van eerder genomen besluiten. Om het maar beladen en modieus te zeggen: ´Er dient een ´actualisatie´ op het beleid in Bergen op Zoom plaats te vinden! in die zin ondersteunen we het betoog van mevrouw Veraert. En ja..: ´ Bijzondere tijden vragen om bijzondere maatregelen´. De SP wil daar aan toevoegen, daar hoort ook het ‘Parkeren’ van ambities in afwachting van betere tijden bij.

Waar we echter wel een uitdrukkelijk ‘Nee’ tegen hebben gezegd is de is verspilling van geld en de ´solidariteit van onderen naar boven´. Dit is niet nieuw…, dat is consequent vasthouden aan de lijn uit de voorgaande raadsperiode. En alvast ter informatie: dat zal de SP de komende 3,5 jaar blijven doen. We hebben willen illustreren dat het voor de SP onverteerbaar is dat de zwakste in onze gemeente de rekeningen van groteske ambities ten gevolge van het falen van de politiek moeten betalen. Wij willen dit niet doen door de onderlinge solidariteit tussen de progamma’s op te heffen, maar door het oormerken van zowel de toekomstige als de eerder verkregen overschotten op de WWB en de WMO.(Wij hebben hiertoe twee moties ingediend) Daar waar programmadoelstellingen elkaar versterken, en dat tot voordeel voor zowel de doelgroep als het bestuur leidt, zal de SP de laatste zijn die dat zal blokkeren. Met terugwerkende kracht naar de eerste termijn: ´Het is zeker niet de bedoeling van de SP om schotten tussen de verschillende programma´s aan te brengen.´

Ter toelichting: Er zijn veel gemeenten die de ‘niet- geoormerkte Rijksgelden van de WWB en WMO’ gebruiken om ze toe te voegen aan de algemene middelen. De SP Bergen op Zoom vindt dat het niet- gebruik van deze middelen niet mag lonen voor de gemeenten. Armoedebestrijding en zorg zijn namelijk geen luxe artikelen. Het moge duidelijk zijn dat de SP Bergen op Zoom een voorstander is van het ‘oormerken’. Dit zou de gemeenten moeten stimuleren om meer aan armoedebestrijding te doen. Waarbij de ´werkende armen´ als een relatief nieuwe doelgroep volop aandacht verdienen, waarvan akte.

De moties van de SP:
Motie Wet Maatschappelijke Ondersteuning