GGZ Westelijk Noord-Brabant op rand van faillissement

3 december 2010

GGZ Westelijk Noord-Brabant op rand van faillissement

De GGZ Westelijk Noord-Brabant hangt op het randje van de afgrond. Door mismanagement kampt de instelling voor geestelijke gezondheidszorg met een miljoenentekort en dreigt er zelfs een faillissement.

De problemen hebben zich de afgelopen drie jaar opgestapeld: er werd veel extra zorg geboden die achteraf niet door de verzekeraars werd vergoed. Ook werd er voor miljoenen euro's aan luxe nieuwe gebouwen neergezet, betaald uit bankleningen die daar niet voor bestemd waren.

Door deze problemen moet de zorginstelling fors bezuinigen van ABN-AMRO, de geldverstrekker. Inmiddels hebben 151 personeelsleden een brief ontvangen met het bericht dat zij op zoek moeten gaan naar ander werk. Mocht de bank niet akkoord gaan met de voorgestelde bezuinigingen dan kan zij haar handen van de zorginstelling af trekken. Indien dit gebeurt is faillissement onvermijdelijk zijn en zullen 1150 personeelsleden op zoek moeten gaan naar ander werk.

Een faillissement heeft echter niet alleen gevolgen voor het personeel maar vooral ook voor cliënten van GGZ-WNB.

Naar aanleiding van dit verontrustend bericht stelt de fractie vragen aan het College, conform artikel 39 van het Reglement van Orde.

1. Bent u bekend met het bericht “GGZ Westelijk Noord-Brabant op rand van faillissement” op OmroepBrabant.nl?
2. Was deze informatie bij u bekend toen u hebt ingestemd met de continuïteitsverklaring?
3. Op welke wijze zal de gemeente de zorginstelling ondersteunen bij haar maatschappelijke functie?
4. Geldt deze ondersteuning alleen voor WMO?
5. Welke gevolgen heeft een faillissement op de uitvoering van de WMO in onze gemeente?

OmroepBrabant.nl: GGZ Westelijk Noord-Brabant op rand van faillissement

Antwoord College