Bewonersklachten geluidshinder Markiezaatsweg / Rooversberg

25 januari 2011

Bewonersklachten geluidshinder Markiezaatsweg / Rooversberg

Van bewoners aan de Rooversberg hebben wij de klacht ontvangen dat de snelheid op de Markiezaatsweg stelselmatig overtreden wordt en dat de politie hier niet handhavend tegen optreed. Ook hebben wij klachten gekregen over geluidshinder door het wegverkeer over de Markiezaatsweg.

1. Klopt het dat de maximum toegestane snelheid van 50 km/u op de Markiezaatsweg stelselmatig wordt overtreden?

2. Klopt het dat de politie pas bekeurd bij snelheidsovertredingen harder dan 70 km/u omdat de mening van de politie is dat ‘deze weg zich leent voor harder rijden’?

3. Is het College van mening dat dergelijke snelheidsovertredingen, ook al leent een weg zich voor harder rijden dan wettelijk is toegestaan, bekeurd dienen te worden?

4. Is het College voornemens hier iets aan te doen, namelijk de politie wijzen op hun wettelijke taken?

5. Is het College op de hoogte van de geluidsoverlast waar de bewoners aan de flats van de Rooversberg mee te maken hebben door het gemis van zeer stil asfalt, een geluidswal en het stelselmatig overtreden van de maximum toegestane snelheid door automobilisten?

6. Klopt het dat alvorens er een bouwvergunning voor deze flats verleend is er een akoestisch onderzoek is aangevraagd bij de RMD door de gemeente Bergen op Zoom?

7. Klopt het dat de RMD in haar rapport stelt dat de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) voor wegverkeerslawaai wordt overschreden?

8. Klopt het dat de RMD in haar rapport stelt dat de gemeente voornemens was om ter plaatse zeer stil asfalt toe te passen en dat daarmee de voorkeursgrenswaarde voor wegverkeerslawaai niet wordt overschreden?

9. Wat was de reden voor de gemeente Bergen op Zoom om geen zeer stil asfalt toe te passen op deze locatie?

10. Klopt het dat op het nieuwe gedeelte van de Markiezaatsweg wel zeer stil asfalt toegepast wordt maar dat dit, vanwege bezuinigingen, op het gedeelte langs de Rooversberg, niet zal worden toegepast omdat bedoeld tracé nog steeds voldoet aan de regelgeving, ook al wordt de voorkeursgrenswaarde voor wegverkeerslawaai overschreden?

11. Wil het College met de huurdersvereniging: ´huurdersbelangen Rooversberg´ het gesprek aangaan om tot een oplossing te komen wat betreft de geluidshinder?