Kinderen van de rekening

21 november 2012

Kinderen van de rekening

De SP Bergen op Zoom doet mee aan de landelijke SP actie 'Kinderen van de rekening'. Daarom zijn we ook in Bergen op Zoom en Steenbergen gestart met het inzamelen van kinderschoentjes en doen we onderzoek naar de armoede in onze stad. De inzamelactie loopt tot 1 december 2012, waarna we op 4 december de schoentjes op gepaste wijze bij de regering in Den Haag zullen presenteren en zo aandacht vragen voor deze, meestal stille, armoede in ons land.

Er voltrekt zich een stille tragedie in ons land. Zonder gezicht, zonder geluid, maar toch is het er. En het is schrijnend, want het treft de allerkleinsten van ons land, zonder dat zij er iets aan kunnen doen. Veel kinderen in Nederland groeien op in armoede. Ouders hebben moeite hun kinderen dagelijks een gezonde maaltijd voor te zetten, laat staan geld voor schoolreisjes, nieuwe kleren of Sinterklaascadeautjes. De SP vindt dat het zo niet langer kan. Daarom zijn wij een actie gestart om aandacht te vragen voor kinderen die opgroeien in armoede. We doen dit op twee manieren. Allereerst door massaal oude kinderschoenen in te zamelen en in de tweede plaats door deze armoede per gemeente in kaart te brengen. Met de lege kinderschoenen, symbool voor de armoede onder kinderen, voeren we op dinsdag 4 december actie in Den Haag en bieden we deze aan aan de minister van Sociale Zaken, Lodewijk Asscher. Op deze manier vragen we aandacht voor de (stille) armoede onder kinderen.
Na afloop van deze actie zorgen we er voor dat de schoentjes een passende bestemming krijgen.

kinderschoentjes

Mensen die willen helpen met deze actie, vragen we hun zolder, opslag of kelder om te spitten op zoek naar oude kinderschoenen. Vergeet ook niet vrienden, kennissen, buren en familie te vragen hetzelfde te doen. Het inzamelen gaat door tot zaterdag 1 december 2012.
Op zaterdag 24 november staat de SP met de bakfiets in de Sint-Josephstraat in Bergen op Zoom tussen 11:00 en 13:00 uur.
Voor overige inzameladressen of afhaalafspraken stuurt U een mailtje naar bergenopzoomsp@gmail.com of voor gemeente Steenbergen patricknijssen@tomaatnet.nl.