Molenerf Halsteren krijgt geen monumentenstatus.

15 mei 2020

Molenerf Halsteren krijgt geen monumentenstatus.

Foto: Bert Knot / commons.wikimedia.org

Helaas voor de omwonenden en andere voorstanders, zal het voorstel om het hele molenerf met al de bijbehorende bijgebouwen, geen monumenten status krijgen. SP Bergen op Zoom heeft hierover op Facebook gereageerd.

Lees eerst het onderstaande artikel:

Raadslid Theo de Jong van onze fractie schreef de volgende reactie hierover op Facebook
Een score van 76 punten ligt precies in het midden van de bepaling dat, als het tussen de 74 en 78 punten ligt, het een monument kan worden. Boven de 78 punten wordt het een monument.

De SP vindt het in zo'n geval voor de hand liggen dat het College het dan neutraal aan de Raad voorlegt, zeker als men weet dat er een belangrijke groep mensen voor een dergelijke status is. Zowel voor en tegenstanders kun je, in een dergelijk geval, laten inspreken waarna de Raad de knoop doorhakt. Deze manier van werken vinden wij democratisch. Het is een vastgelegd gegeven dat de keus aan het College is, dus zij bepaald.

De SP Bergen op Zoom snapt dat het veel emoties losmaakt en ook wij vinden het bijzonder jammer dat dit kenmerkende stukje Halsteren niet kan rekenen op een meerderheid om het een monumentenstatus te geven.