Ontzie minima van bezuinigingen in Bergen op Zoom en de rest van onze Nederlandse gemeenten !

14 juli 2020

Foto: onbekend / Pixabay.com

Het amendement dat is ingediend in de gemeenteraad van Bergen op Zoom door GroenLinks, PvdA, BSD en de SP om het minimabeleid te ontzien van bezuinigingen is met een ruime meerderheid aanvaard. Alleen Lijst Linssen en GBWP stemden tegen. Het is een sterk signaal naar ons voor de komende jaren.

Naar aanleiding van dit amendement heeft Theo de Jong van onze fractie een oproep gedaan aan de Raad en het College van Burgemeester en Wethouders:

Als gevolg van het regeerakkoord (kabinet Rutte III) werd de contributie methode van de WMO uitgerold. Iedereen, ongeacht hoe hoog het inkomen, kan voor €19,50 een WMO-voorziening krijgen. Dit had een aanzuigende werking op de regeling, omdat mensen met een inkomen ver boven modaal er ook gebruik van gingen maken. Dit is solidariteit door een roze neoliberale bril. De kosten lopen hierdoor sterk op waardoor er zelfs wachtlijsten kunnen gaan ontstaan, omdat er vanuit Den Haag geen cent bijkomt. Ondertussen is er een lobby ingezet vanuit Bergen op Zoom om dit weer inkomensafhankelijk te gaan maken. Ook de VNG en veel andere gemeenten voelen hiervoor, omdat die allemaal te maken hebben met dezelfde effecten waardoor de kosten de pan uitrijzen op de WMO. Er moet geld bij vanuit het Rijk om de taken op het Sociaal Domein goed te kunnen uitvoeren. Anders gaat dit niet lukken!